torsdag 2 juni 2011

"Bagåetter och kråasonger"....

levererades under eftermiddagen till kunden så snart brödet hade gräddat färdigt i stenhällsugnen...
Allt packades i lådor och så for vi iväg ....
Enligt överenskommelse så lade vi brödkartongerna i båthuset....som var bebott av svalor. Ladusvalor har väl alla hört talas om men båthussvalor?:) . Jag ansträngde mig verkligen för att få bra bilder på de små liven, men deras föräldrar gillade inte att jag trängde mig på så jag backades bokstavligt ut med små jaktplan farandes runt huvudet....ututut...schas, schas....
men jag lyckades ändå fånga en bild på löj-ligt många småfiskar:)
Dit ut skulle croissanterna och baguetterna....med båt....Silverskär ligger någonstans därute och väntar på att Champagneauktionsgäster och journalister kommer dit imorgon....
På vägen tillbaka for vi via Saltviks kyrka, helgad åt St. Maria. Kyrkan ligger intill Kvarnbäcken i Kvarnbo, mitt i Ålands rikaste järnåldersbygd, omgiven av flera stora gravfält. Spår av vikingatida husrester har påträffats både på kyrkogården och under kyrkan.
Till och med jag kunde tänka mig prästyrket om jag fick bo i Saltviks prästgård:)
Under 1400-talet finns det dokumenterat att tre landsting hölls i Saltvik och att man samlades invid kyrkan. Vid tingsplatsen invid kyrkan har Ålands lagting rest en minnesten.
Namnet Saltvik, lär betyda "en ort där köpmän plägar uppehålla sig". Samma ändelse finns t.ex. i ortnamnet Slesvig. Saltvik var med andra ord en ”vik-ort” på Åland under medeltiden eller modernare uttryckt ett kommersiellt centrum där köpmännen bedrev handel med salt, som var en viktig handelsvara i det saltfattiga Östersjön.
Saltviks församling har sitt kansli i det här vackra tegelhuset.
och innan vi lämnade den innersta kärnan i Kvarnbo så vinkade vi hej till Kvarnbo Gästhem.
Titta gärna in där och läs själva vad som finns innanför väggarna.
Hemma igen, välkomnades vi av att tjärblomstren hade slagit ut

Nu står Uffe på Hällöbryggan och försöker lura några strömmingar på kroken, jag tar en liten runda i trädgården med ogräshackan innan rabarbern skall tas om hand.
Solen skiner från klarblå himmel!

17 kommentarer:

  1. Å sååå fina bilder!!!! Suck hjärta mitt, brist icke!

    SvaraRadera
  2. Karlavagnen,
    tacktacktack....nej, brist icke!:)
    Ge puss på nosen åt Nisse!
    Ha det bra½

    SvaraRadera
  3. Oj va gott det doftade om ditt hembakta bröd...min näsa sitter fortfarande fast i datorskärmen...
    MUMS....

    SvaraRadera
  4. Rantamor,
    jag trycker på från den här sidan....push, push...så där ja! Nu är du loss!:)men blå blev din näsa.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Oj vilka fantastiska bröd, och oj vilken fin prästgård!

    De där bröden doftade så jag kände det ända hit.

    SvaraRadera
  6. Håller med att den prästgården går inte av för hackor. Bröden ser helt FANTASTISKA ut! kram

    SvaraRadera
  7. Jag tror bestämt att jag varit till Saltviks kyrka för ca hundra år sedan. Har kanske kvar ett foto, måste titta sen då jag får tid.
    Ha en fin strålande dag!
    kram

    SvaraRadera
  8. Christina,
    Så härligt, det fungerar. Doftblogg, menar jag:)!

    SvaraRadera
  9. Magdalena,
    ja, nog är den vacker eller hur?:)
    Hoppas att bröden smakar fantastiskt också:). Det är alltid pirrigt att baka åt andra. Jag vänjer mig aldrig fastän jag har bakat bröd i så många år, men så är det säkert med alla skapande människor.
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Lisbet,

    Saltviks kyrka är väldigt vacker och man "tvistar" om hur gammal den egentligen är
    Jag har deltagit i ett konfirmationsläger där under två sommarveckor som lillvärdinna, för 100 år sedan, ungefär:).

    Må dagen stråla på dig också!
    kram!

    SvaraRadera
  11. Hej Karin
    Det är det röda tegelhuset som är prästgården.
    Kansliet är inrymt i nedre våningen.
    Det gula huset är privatägt.
    Ha det gott.
    Ewa

    SvaraRadera
  12. Lisbet,

    Saltviks kyrka är väldigt vacker och man "tvistar" om hur gammal den egentligen är
    Jag har deltagit i ett konfirmationsläger där under två sommarveckor som lillvärdinna, för 100 år sedan, ungefär:).

    Må dagen stråla på dig också!
    kram!

    SvaraRadera
  13. Ewa,
    tack för upplysningen, då slipper jag tänka på prästyrket:). Fick fel uppgifter av någon:).
    Skall rätta till det i nästa inlägg för sakens skull.

    SvaraRadera
  14. OMG!!
    SKICKA hit lite av era bröd!!
    OJ, tänk att få sätta tänderna i dem...
    Snålvattnet rinner-
    SÅ fina bilder!!
    Just nu tänker jag: karins nybakta bröd med smör och ost...
    ÅÅÅÅÅÅÅÅ!!!!!
    Kram Annika Restonkvinna!!

    SvaraRadera
  15. Annika,
    ja men, fick du inte bröd när du klickade på on-knappen igår?:D
    Om du visste hur mycket smör de innehåller, kråasongerna! Ost och marmelad skulle sitta bra!:)
    Kram Restonkvinna!

    SvaraRadera
  16. Underbara bröd säger eva som nyss kom hem från Norrköping. Så vackert och roligast att träffa syrran.....Kram Eva Henriksson

    SvaraRadera
  17. Eva,
    du hemvändande!
    Tack! Skönt att du har haft det fint!
    Kram
    Karin

    SvaraRadera