lördag 21 maj 2011

Uppflugen på en pinne...

satt tuppen med tre hönor när vi var och hämtade mjöl till Överängskvarn härom kvällen...
Några bilder är fortfarande ovisade från mitt möte med fjäderfäna....
Marika, deras matmor och omhuldare berättade nogsamt för mig vad alla arter heter, men den vetskapen flög sin kos nästan genast...det fanns så många att hålla ordning på...
Hmmmm....vad är du för en tvåbenting, då ?, tycks det funderas på andra sidan nätet
och nog fick jag en känsla av att jag var under diskussion på något sätt....har du sett hur håret står på ända på den där människan-typ...visk, visk, visk....blablabla....

En liten kyckling lades i min hand men trots att jag har små händer så försvann den in i dem totalt, med pickande hjärta och darrande kropp så jag lyfte den resolut till dess rätta matte där det kändes hemtamt och tryggt

Vi fick ett dussin ägg av olika storlek med oss hem....idag bakas de in i mandeltårtor och annat gott
Solen står redan högt på himlen, det brisar en aning och är 11 grader varmt i skuggan. Våra egna "höns" har varit här och pickat i sig vetekorn, precis som ringduvor plägar göra.
Nu tillbaka till bageriet!

12 kommentarer:

  1. Så fina, du spär på mitt kycklingönskande. Det blev ett konstigt ord... Härligt med ägg från gården så. Kakorna lär bli toppen

    SvaraRadera
  2. Magdalena,
    kycklingönskande....fint ord!:D
    Äggen är dessutom så vackra...vill gärna ha skalen kvar så jag får väl blåsa ur dem

    SvaraRadera
  3. Här brisar det ordentligt, kan jag säga.
    Den lilla kycklingen är så söt och luddig. Det var länge sedan jag höll i en, så fin den är! Gissa vem som lagade Mandeltårta igår..

    Ha det gott i bageriets goda ångor! /Tina

    SvaraRadera
  4. Oj så rart.
    Men Åland i januari vill inte min Ulf så det blir väl inga höns för er.....sorgligt.
    Men Åland på skördefesten blir det. 16-18 sept.
    Bokat Viking så vi slipper köra så mycket.

    SvaraRadera
  5. jamen,sluuuuuuuuuuuuuuuta man vill ju tjuta..vill ha höns och tupp kan inte ge upp..de är ju så fina synd att de inte är dina..och på färska ägg baka stans goaste mandelkaka..ville man smaka...
    Och solen har du på Geta för ingen hos mig fast jag leta..
    men man kan hysa vad bakom molnen som kan lysa...
    Straxt spricker det väl upp och glad som en tupp
    vi börjar vår Torparresa....Kramrimkusin

    SvaraRadera
  6. the shed,
    det vindar på litet mera här också!
    Lätt att räkna ut, här blir det valnötskaka idag,också. Vinkade just av två journalister, den ena från Tyskland, den andra från Tjeckoslovakien. Jättemysiga. Roligt när världen knackar på.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Eva,
    ingen fara, hönsen kommer när och om de skall komma.
    Huvudsaken är att ni kommer i höst!
    ha en finfin lördag!

    SvaraRadera
  8. Oljekritan,
    haha, värst vad du är på rimmarhumör. Jättekul!
    Ha en fin torparhelg och hälsa så glatt åt de andra!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  9. Jag log stort när jag kom till bilden av de viskande fjäderfäna och din text ;-D

    SvaraRadera
  10. Christina,
    det syns ju att de skvallrar och har åsikter:D. Helt förståeligt för jag ser ju ut som silkeshönan med punkfrisyr för det mesta.

    SvaraRadera
  11. Höns är härliga!
    Såna här skulle jag vilja ha:
    http://miansblogg.blogspot.com/2007/08/hns.html

    SvaraRadera
  12. Mian,
    Oj, de var speciella och färggranna. Vilka frisyrer! Toppenkul!
    Förstår att du vill ha sådana!

    SvaraRadera