onsdag 25 maj 2011

Tankarna gick ....

till bindtjugan, som står i storstugan på Södergårds i Skarpnåtö
(man använde sig av bindtjuga vid reparation och tillverkning av fisknät och skötar)
när Uffe rullade strömmingsfiléer till skomakarlaxinläggningen igår.
På fredag skall fisken serveras tillsammans med gravad sik och varmrökt lax, kokt potatis och grönsallad...ett av våra cateringuppdrag under fredagen går av stapeln på en spännande plats...det andra cateringuppdraget blir hemmavid.

Nu väntar tårtor, pajer och bröd på att bli bakade av mig. Uffe tar hand om lammfärsbiffarna inför morgondagen. Ikväll väntar en utflyktscatering med sallader, fisk och bröd

Solen skiner, det blåser frisk vind och är 11 grader varmt.
En fin onsdag önskas alla!

16 kommentarer:

  1. Jag kom att tänka på Karl Ers gården i Bjärström där vi hade släktträff en gång, när jag såg alla dina bilder från svunna tider. Hade också en spelman med liknande kläder och gården var så fin..
    Kom inte på namnet då men frågade mamma igår, därför kom tanken upp igen..
    Låter som en god laddning bak idag, mums.

    Ha det gott i köket! Kram från mig

    SvaraRadera
  2. the shed,
    Karl Ersgården är också en fin liten pärla bland många andra:).

    Det är mycket på gång just nu!
    Tack, ha det gott du också!
    Kram!:)

    SvaraRadera
  3. Längesen jag åt strömming - det är inte sådant som jag står och lagar till mig själv numera. Men det går att få fin strömming här i trakterna annars, bråviksströmmingen är ju välbekant.

    Kul att ni har så mycket åtaganden och är så uppskattade! Lycka till med allt bakande. Själv gjorde jag faktiskt muffins i förrgår kväll :-)!
    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Mmmmmm...........vad sugen jag blir på strömming och sik, det vattnas i munnen.
    Och tårtor..ska nog baka en jordgubbcheesekake,jordgubbarna just nu är så underbart söta.
    +25 i skrivandets stund..och helt vindstilla....och varmare ska det bli.
    Ha en riktig bra dag med bakandet

    SvaraRadera
  5. Musikanta,

    vår strömmingssäsong börjar vilken vecka som helst...den är på inkommande, silverfisken.

    Ja, vi är också väldigt glada över alla uppdrag som vi har. Självklart!:) Utan dem stod vi oss slätt, företagare som vi är, våra egna lyckosmeder.
    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Anneli,

    förstår så väl:). Men du har någonting väldigt gott i dina vatten också, sardiner....
    Och jordgubbar, redan! Wow!
    Du har ljuvlig sommar redan!
    Ha det bra i solvärmen!

    SvaraRadera
  7. Verkar lika jädra svårt med kommentarer idag, så vi får se nu....
    OJ, vilken god MAT!! Strömmingen och det andra skulle jag så gärna äta. Blir alldeles hungrig nu!!
    KRAM!!!
    Annika i Reston (börjar lessna rejält på att vara anonym, samt inte kommentera vissa bloggar nu).

    SvaraRadera
  8. Annika, du anonyma,
    det är många som har problem idag, ännu, med Blogger och kommentarer och att komma in på sin egen blogg. Hoppas det fixar sig snart, snart.
    Du får säkert äta dessa fiskrätter när du kommer hitåt mot barndomstrakterna igen.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Bindtjugan har jag aldrig hört talas om tidigare. Tänk så mycket man lär sig varje dag genom att besöka bloggar.
    Strömming däremot är välbekant! Kanske snart dags igen för strömmingsmåltid här. Sämre finns det, förvisso!
    Stundtals friska vindar även här, ibland duggregn och just nu sol. Temperatur inte mycket att skryta över, 13-14 grader. Det oklippta gräset lär inte bli klippt idag.

    Fortsatt fin dag önskar jag dig! Men glöm ej ordet vila. :)

    SvaraRadera
  10. Tack detsamma :)
    Har sett min mormor och morfar sitta vid bindtjuga och lappa nät. Undrar om den finns kvar...
    Mycket fina och lärorika inlägg även tidigare i veckan :))
    kram, Ann-Mari

    SvaraRadera
  11. Ailas,
    jag tror inte att så många yngre människor känner till vad en bindtjuga är heller. Mina barn vet vad det är, för de har sett det på nära håll. Bloggar är lärorika, minsann:).
    Vi har riktigt vackert och fint väder nu fastän det blåser rejält. I morse var det grått, kanske av askmolnet som lär ha dragit över här och nu är i Helsingforstrakten.

    Vila? :).
    Jag vilar när jag sätter mig vid datorn...slappar just nu med en kopp kaffe.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Ann-Mari,

    man tog ju vara på allting, även de mest trasiga nät och lappade dem på vintern. Man gjorde ju nya också...

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  13. Var och åt lunch i sjukhusmatsalen idag och fick kräftströmming, mums. Hur lagar man skomakarlaxinläggningen?

    SvaraRadera
  14. Olgakatt,
    receptet kommer på lördag när Uffe har lovat gästblogga:). Det är hans recept som är godast!

    SvaraRadera
  15. Här var det dött sedan år 2011...
    Farsgubben lärde mig hur man gör en bindnål (av en-trä), lägger på tråden och hur man bor och lagar nät. Detta skedde i slutet av 60-talet och torde idag vara en tämligen bortglömd konst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du Anonyma menar att det har varit dött på Pettasblogg sedan 2011 har du missat någonting:)...den är i full galopp varje dag och nu skriver jag 2013. Men du kanske menar någonting annat?
      Det finns nog någon enstaka person som fortfarande kan binda och lappa nät, men konsten försvinner kan jag tänka mig, sakta mak.

      Radera