lördag 21 maj 2011

Med en skön suck...

landade jag nyss på min datorstol. Vilken dag! Förutom att väderleken har bjudit på sig själv i positiv bemärkelse så har dagen varit tillmötesgående på alla de sätt och vis.
Särskilt många gäster har vi inte haft, ett par händer fulla bara, men de har varit långt bortifrån och det piggar alltid upp när världen hittar hit till oss
Långa fina samtal, diskussioner, jämförelser av här och där, med Tjeckien, Argentina, Mexico, Tyskland, Finland och Sverige. Det vidgar vyerna....
Det är ju annars lätt att bli aningen hemmablind om man inte ser sig omkring, fastän man gör det med andras ögon.
Brudspireans knoppar har börjat spricka upp...
En guldbagge flög nästan i mig men landade på en gul tulpan istället, när jag planterade jordgubbsplantor...nu finns det 60 st...nog skall vi säkert få goda gubbar så småningom....
Tagetes har planterats i några krukor....
Solrosplantor från rådjurens matställe i sluttningen skall tas vara på imorgon....och grävas ner i trädgårds-och blomland...under sensommaren skall det skina solar i varje liten knut här...om jag får som jag vill
Utanför bagerifönstret blommar syrenen....
Uffe har hjälpt mig med att kanta trädgårdslandet.......stora sjok av kvickrot har burits långt bort...emellanåt har vi varvat med att ta hand om våra kunder

En liten tankeställare fick vi i morse när de tyska journalisterna som var hit berättade att de i en turistbroschyr om Åland och som riktade sig till tyskar, hade läst ett fatalt översättningsfel. I beskrivningen av ett matställe i skärgården framgick att maten var så dödlig att man säkert inte skulle överleva...Vi skrattade förstås, men jag gissar att innehavaren av matstället inte har svårt alls att hålla sig för skratt...hoppeligen så förstår alla att det skall vara precis tvärtom...men ibland kan en google-översättning från engelska till tyska bli rent av makaber...

Och snart skall alla småkryp, typ fästingar få känna av hur makabert det är att krypa på min kropp....med duschens hjälp skall de små svarta sakerna få vara med om tidernas Niagarafall rakt ner i gråvattenbrunnen....

Och har ni märkt det? Jorden är fortfarande kvar....det nittiosjuåriga oraklet i USA har åter räknat fel. :)

14 kommentarer:

  1. Dagen är inte slut Karin! Och bor oraklet på västkusten är det många timmar kvar att gå under på!
    Avlägsnade nyss årets första fästing från älsklingens mage. Får nog börja okulärbesiktiga oss själva regelbundet nu.

    Här har det blåst som 17 i dag - men har lugnat sig en aning nu, och det är nästan skönt i solen.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Vad kul det låter med gäster från olika hörn av världen! Och visst ja, det var ju idag världen skulle gå under, hade jag glömt...Fast som sagt, det är ju några timmar kvar...Underbara blombilder!

    SvaraRadera
  3. Margaretha,
    tänkte inte på att oraklet har en annan tid....ja, då får vi väl vänta och se hur det avlöper. Tills dess skall jag skrämma fästingar all världens väg. För deras del blir det undergång idag, i alla fall.
    Okulärbesiktningens tid är inne.

    Karin som har befunnit sig på läsidan idag.

    SvaraRadera
  4. Grekland,
    Tack!
    Jag blev just påmind om att det är några timmar kvar jag också. :).
    ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Äta där kanske man inte skulle vilja, stackars ägarna. Kan ju få förödande konsekvenser för deras business..
    De där fransiga tulpanerna är så läckra.

    Gokvällen på dig!

    SvaraRadera
  6. the shed,
    man får hoppas att de som läser förstår att det är ett misstag, för ingen gör reklam på det sättet annars.
    Vi har några få fransiga tulpaner...så härliga

    Hoppas trähantverkandet har löpt på riktigt bra idag!

    SvaraRadera
  7. Inte heller här har vi gått under, fast de flesta har förväntat sig det:-)

    SvaraRadera
  8. carina,
    ibland blir det inte alls som man förväntar sig:)

    SvaraRadera
  9. Hallå där borta på andra sidan vågorna! Här lovas det regn till natten. Det skulle vara perfekt efter min ogräsrensning idag. Dax att börja nu innan det blir för varmt!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  10. En fin dag igår och bra att tänka efter varje dag och se hur många sköna dagar det finns. Vår lilla Karin växer och våra pojkar är så härliga. Erik kan nu köra enhjuling både utför och uppför.Daniel är på korttids och vi lagade mat åt oss alla....Majas kök blir allt finare.
    Armen ond men bättre.Kraaaam

    SvaraRadera
  11. Karin.. dessa tulpaner som jag vill äta så fort jag ser dom ;) Låter som du haft en full dag, idag igen... Ha, ja de där google översättningarna kan bli hur tokiga som helst. Vi satt i bilen vid 19-tiden och funderade över var någonstans i världen kl 18 som skulle räknas som domedagsklockslaget. Men vi överlevde igen.
    Jag undrar så smått om Eva Henriksson bor i ett litet radhus i Tyresö...?

    SvaraRadera
  12. Magdalena,
    du får gärna äta upp dem....nu återstår kanske en vecka av tulpanernas tid, narcisserna har nästan försvunnit, några envisa håller fortfarande hov.
    Fick veta att undergången egentligen skulle börja på New Zealand så vi var trygga rätt tidigt igår i alla fall. Vi överlevde, igen!
    Du har så rätt så vad gäller Eva!:D

    SvaraRadera
  13. Se där ja, jaha jag undrar när nästa undergång blir...
    Och jag kan konstatera att det är förunderligt vad världen är liten ibland.
    Jag har på tok för få tulpaner här, så jag är tacksam att få njuta av dina :)

    SvaraRadera
  14. Magdalena,
    så du hittade Eva här som du har haft att göra med tidigare, förstår jag:). Världen är liten när det kommer till kritan.
    Snart är det förbi för tulpanernas del...tyvärr.
    Men några bilder blir det säkert ännu.

    SvaraRadera