söndag 8 maj 2011

Med en rivstart....

kom vi igång den här soliga söndagsmorgonen!

Så snart som vi hade fått en viss ordning på alla pryttlar och pytsar efter gårdagens bröllopscatering kom ett gäng glada ryska fiskare hit direkt efter att vi hade öppnat för dagen.
Jag måste tillstå, att vi nog inte var riktigt vakna och vi betedde oss, i våra egna ögon, som två hönsfåglar som yrade på i butiken när beställningarna gavs. Men tydligen föll våra fladdriga besök till god service i god jord, för vi fick dricks och de vill komma imorgon igen, fastän vi har stängt! (givetvis har vi öppet:))
Men visst känns det i kroppen och säkert också i själen bara den vaknar ordentligt, att vi har haft en bautavecka innan som nu avslutades med bröllopet igår kväll.
Det är morsdag idag, vilket nästan hade glömts bort, men de här två och deras mamma hade inte glömt bort det, för hit kom de med kramar, pussar och glada skratt....
Igår morse i tidig timme packade vi bilen full av alla tillbehör som behövdes och for iväg till..
Hammarbo i Hammarland! :D Just det! Gården på den steniga stranden! (Eivor, du hade rätt,du kan ditt Åland!). Hammarbo som sköts och hyrs ut av Hammarlands ungdomsförening, används ofta till bröllop, dop, födelsedagar, dans och begravning.
Köket är nyrenoverat men som det så ofta är, där många användare finns, så kan det gå litet hipp som happ med lock till grytorna:). Dagen till ära fick potatiskastrullen stor fin hatt!
Mot kvällssidan, direkt efter vigseln i kyrkan som ligger ett stenkast från ungdomsföreningen hörde vi att bröllopsföljet var på ingång. I täten gick spelmännen.....
och snart hade alla skålat med brudparet i den traditionella brudskålen. Sedan vidtog middagsbuffén som bestod av varmrökt lax, gravad sik, potatis, kycklingspett, grekisk sallad, Uffes kålsallad, taboulleh, lammpiroger, vegetariska piroger, fyllda paprikor, provencalska tomater, tzatsiki, små pizzor, grissini, svartbröd, hemvete och ost...kanske jag glömde bort någonting...allt enligt brudparets önskemål
Efter maten vidtog brudvalsen och under tiden hjälpte goda vänner till med att fixa avec till kaffe och brudtårta...
Istället för plastigt brudpar på tårtorna blev det en orkidé instucken som förskönande prydnad...
och tårtor, kaffe och avec intogs växelvis med dans
Och dansen fortsatte långt efter att vi....
hade packat bilen färdig efter sedvanligt uppstädande efter oss i köksregionerna...
Andra vänliga krafter tog över för "nattskiftet" och solen låg lågt bakom granarna på Hammarbo
när vi vinkade glatt hej och hå åt midsommarstången....
och for iväg hemåt när solen slutligen föll i havet....
Plopp, så var det med den dagen.....nåja, inte riktigt. Jag tog inte så många bilder, man hinner inte när man har full fart under galoscherna för att se till att folk skall bli mätta och belåtna....
men jag kunde inte låta bli att fotografera B-M som kom till festen klädd i folkdräkt. För övrigt den enda folkdräktsklädda förutom spelmännen....Saltviksdräkten har B-M vävt och sytt alldeles själv och lagt ner många, många timmar på det väldigt fina hantverket
Bara njut av allt det vackra som den fina huvudbonaden består av....
för att inte tala om schalen....jag är mäkta imponerad av det vackra hantverket....ett riktigt konststycke....
Och vad gäller mitt eget konststycke när det gäller smörformarna....så behöver jag nog träna ett tag ännu:D...jag tröstar mig med att man inte kan lyckas jämnt!
Så här långt kom jag med första träningen....någorlunda, si så där...och jag kunde ha tänkt mig att snitsa till smöret en aning och lagt det på fat på serveringsbordet....det var bara det, att jag inte fick bort hatten! :D

Här har vi haft trevliga morsdagsbesök under dagen. Getabor och österbottningar. En av österbottningarna deklarerade glatt och högljutt att han tänker göra en likadan getabock som vi har....och vi skall snart äta sparris:D

22 kommentarer:

  1. Saltviksdräkten har jag sett förut, mostrar och kusiner har den.Men jag tror inte att de gjort dem själva.
    Men så fin tårta och smöret då! Du lyckades med bravur..trots hatten. Ser nästan lite spännande ut! Vilken dag, så fin!
    Hoppas du får vila ut dig idag tillsammans med familjen, det är du värd tills ryssarna dyker upp imorgon igen..

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Vilket fantastiskt bröllop, det såg väldigt trevligt ut alltihop.
    Den middagsbuffén hade jag gärna varit med och huggit in på ;-) Så gott allt såg ut...och smöret såg också fint ut, trots hatten som ville vara kvar.

    Jag har suttit och beundrat folkdräkten ett bra tag nu, väldigt vacker och så välsydd.

    Vilken dag ni hade i går! Du måste känna dig som mjukt smör själv idag, eller...?

    SvaraRadera
  3. Jaa, hur känns det i kroppen idag? Vad fint ni gjort och tårtan var ju pricken över i:t.

    Jag är så imponerad av dem som har tålamod och flit nog att få ihop en hel folkdräkt.

    SvaraRadera
  4. the shed,

    smöret kom med hem med hatten på:) och blir en toscakakas smör endera dagen. Utan hatt. Jag var förstås inte nöjd!
    Dagen har varit fin, gäster har kommit och gått, den sista gick kl. nitton.
    Solen skiner och nu blir det lugnt.

    Ha det gott!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  5. Christina,
    i morse kände vi oss som välhängda möra någonting men i och med rivstarten så har det glömts bort..musklerna är alltid litet kortare efter en dag i full fart utan vilopaus och de där förbenade köksgolven som är byggda av betong och döda som bara den. Fattar inte att man gör köksgolv i offentliga kök så mördande stumma för kroppar. Vet att det är för att man inte skall halka och slå ihjäl sig men ergonomin borde vara viktigare:) Man kan ju ha hjälm på sig istället för kockmössa,haha...
    Här skall tränas smörformsformning i fortsättningen. En dag skall det sitta perfekt!:)

    SvaraRadera
  6. Lena,
    kroppen känns nog:). Det är golven som man står på som nästan är värst...de är så innerligen stumma...
    Men det är bara att sätta fart igen så snart man kan för att inte bli en förstelnad varelse:).
    Jag är också väldigt imponerad av dem som gör sina egna folkdräkter. Otroligt mycket jobb.
    Tårtan var hallonmousse och fanns i elva upplagor:)

    SvaraRadera
  7. Bautadagar! Det har ni verkligen!
    Härliga bilder. Speciellt av de gulliga små barnen som kom och uppvaktade på Morsdag!
    Ha en fin kväll, eller kanske du borde gå och lägga dig :)

    SvaraRadera
  8. Grattis på Mors dag, vi här får ju vänta på den dagen ett tag till. Vilket fint besök du fick av de söta små!
    Vad jag förstår, så blev bröllopet lyckat på alla sätt och de lyckliga tu blev ett. Jättefint bord hade ni fixat, ser kanon ut.
    Men, jag känner mig nästan skyldig! Gissa varför...? Jo, när jag läste ditt inlägg om de vackra formarna, så tänkte jag faktiskt att "må hon lyckas få ut smöret ordentligt..."
    En helt underbar dag här idag och son och sonhustru var här, för givetvis skulle vi grilla. Underbart gott blev det och nog kände vi en sann lycka i eftermiddag.
    Trevlig kväll önskas!

    SvaraRadera
  9. vilket härligt bröllop...och maten var förstås utsökt god.
    Jo, jag kan väl mitt Åland rätt så bra. Jag gick igenom alla kommuner och konstaterade vad namnet betydde. Svårare var det nog inte. Kul att aktivera bloggarna.
    Kram

    Eivor

    SvaraRadera
  10. Lisbet,
    jag borde nog gå och lägga mig:) men här sitter jag! Mina prinsar är förstås de finaste av de allra finaste...
    Godnatt och dröm vackert!

    SvaraRadera
  11. Ailas,
    du skall inte känna dig nästan skyldig:)!
    Det är bara mera kunskap om formen och formandet som behövs och det förväntas sitta mellan öronen på mig så småningom. Träning, träning....
    Prinsarna som kom på besök är förstås de allra ljuvligaste!
    Fortsätt känna dig lycklig på alla sätt och vis!
    Godnatt och dröm vackert! Ge Sotis puss på nosen!

    SvaraRadera
  12. Eivor,
    tror inte att det är så många som känner till det ursprungliga namnet så du har en god uteslutningsförmåga. Roligt!
    Godnattkram!

    SvaraRadera
  13. Oj vilken full rulle! Liiite trött måste du vara?

    SvaraRadera
  14. SÅ trevligt att höra om och se bilder från bröllopet. :) Det verkar ha varit en riktigt lyckad tillställning. Jag kollade litet mer på er hemsida och det låter som en mycket fin affärsrörelse ni har. Vad roligt att kunna leva på det man brinner för! Det är inte alla förunnat. Kramar!

    SvaraRadera
  15. Carina,
    det är länge sedan jag sov ända till 07.30, så liiiiite trött var jag nog:)

    SvaraRadera
  16. Anne-Marie,
    jag har flere bilder, men det är ju sist och slutligen en privat tillställning så jag vill inte visa dem utan att fråga lov först:).
    Du har rätt, det är inte alla förunnat att få leva på det som man brinner för. Vi känner oss rika, fastän vi stundtals får dra slaaaaaaaantarna aaaaaavlåååååånga under lågsäsong. Vi har många ben att stå och gå på, ibland går de alla på en gång och ibland lägger de av allihopa samtidigt:). Så är det i vår bransch och det är under de tiderna som inte benen går särskilt mycket som vi tar semester och gör sådant som vi inte hinner med annars. Flexibilitet är nog vad varje småföretagare kan.
    Kramar!

    SvaraRadera
  17. Vilket underbart bröllop och MATEN Vilken mat!!!
    Alla måste ha varit fullkomligt mätta och nöjda.
    Vilka rätter!
    Hallonmoussetårtan då!!!!! Hur många gäster var det?
    Så enormt duktiga ni varit båda två , så mycket inköp ni måste ha gjort.
    Hur många dagar har ni hållit på?
    Vad måste ni spara att göra till sist?
    Jag har lagat mat till tio och då vill jag ha absolut hela dagen på mig....och inte 25 rätter.....BRAVO
    Brudparet dyker nog upp med upplysning om hur nöjda de var.!!!!Kram !

    SvaraRadera
  18. Eva,
    vi fick nog veta redan under festen att folk var nöjda:). Gästerna var drygt 100 personer, helt säker på antalet är jag inte.
    Att laga mat till en stor bröllopsfest tar många dagar, många timmar i anspråk, planering, beställning av varor, förberedande och slutfixande just innan uppläggning på fat. Till allra sist är det potatisen som skall koka färdig på rätt minut:)
    Den sista dagen kör man nonstop utan den minsta möjlighet att ens sätta sig ner för att hinna med. Att jobba inom cateringbranschen är inget latmansgöra precis, men när man tycker om det så är det jätteroligt:).

    SvaraRadera
  19. Vilket fint bröllop!!
    OCH vilka fina bilder.
    God mat fick de ju också. Vilket jöttejobb ni lade ner på detta. Kan tro att bröllop måste vara bland det största man kan "catera".
    Hallonmoussetårta låter ju bara helt fantastiskt gott!!
    Hoppas att denna vecka ska bli lite lugnare...
    Kram!!

    SvaraRadera
  20. Annika,
    vi fick just veta att de är supernöjda, så vi kan vara nöjda vi också. Märkligt nog så är jag aldrig riktigt nöjd själv, vet alltid vad som skall ändras på till nästa gång och så vidare....antecknar och försöker komma ihåg vad som behövs för att det skall bli bättre
    Egentligen är det inte så stor skillnad på vad det är för tillställning, det är ändå mängden folk som avgör arbetsinsatsen.
    Hallonmoussetårtan enligt det här receptet är som bomull runt hjärtat. Underbar att blanda med litet rabarber också men vi hade inte tillräckligt av den varan den här gången.
    Veckan är lugnare så tillvida att vi inte har ett bröllop på gång, annars finns som vanligt mycket att göra och några spännande möten inträffar under veckodagarna....men mera om detta senare:)
    Kram!

    SvaraRadera
  21. Vilket stordåd! Jag blir trött bara av att planera en familjemiddag. Full av beundran är jag. Härligt att det blev så lyckat.

    Jag tittade in för att se smöret. Det blev ju intressant och hatten skämde inte. Det måtte finnas knep att få formen att lossa. Ser fram emot fler försök i bild.

    SvaraRadera
  22. Karin på FOX,
    Tack!:D
    Erkänns nog att det finns en viss trötthet kvar i kroppen, men det finns inte tid att känna efter så noga. Vi är glada att det blev lyckat, ett bröllop är ett minne för livet så det skall helst inte misslyckas.
    Smörformationsträningen skall fortsätta och jag lovar att jag lägger ut försöken i bild. I slutet av månaden är det åter dags för en större catering som kräver smör. Smöret hamnade förstås inte på buffébordet utan i en toscakaka hemma i bageriet. Hatten var nästan litet charmig.

    SvaraRadera