måndag 16 maj 2011

Måndag i gula nyanser

Här är mulet och rätt så kyligt, Uffe som for iväg till stan i ärenden "pottrade" i hallen när han måste klä på sig varma kläder...."fastän det nästan är sommar". :D
De utslagna gula skönheterna är från torsdagen....
Likaså den här som gör mig glaaaad och som jag tycker att påminner om en förstamaj-snurra
Den riktigt gamla tulpanen som troget kommer varje år....och har blivit några till
Idag har de knutit ihop sig...och de gula tulpanerna....
förändrar sig färgmässigt ju längre de har kommit och blir så aprikosa
eller rentav persikofärgade vartefter dagarna går....
Jag hade glömt "metamorfosen" och sade högt åt Uffe för några dagar sedan att jag inte kom ihåg att vi har haft så många sorter av gula tulpaner....och nu är de inte gula längre.

En stund inomhus krävs som motsats till trädgårdsarbetet.
Nu väntar storstädning i alla fyra kylskåp!
Sedan är det skönt med utearbete igen.
Finfin måndag önskas!

16 kommentarer:

  1. Kan du inte spara kylskåpsstädandet till en varmare dag? I dag blir du väl avkyld så snart du går en runda i trädgården.
    Margaretha
    som också har det
    svalt i dag

    SvaraRadera
  2. Margaretha,
    det vore förstås mera lägligt att göra så....men nu är jag igång, har nästan blivit varm på kuppen

    Karin som måste passa på när ilet gör det

    SvaraRadera
  3. Vilka läckra färger på tulpalerna.Dem skulle man kunna ha invid knuten.

    SvaraRadera
  4. Eivor,
    de är jätteläckra, minns bara inte vilket namn de har men om jag kommer på så hör jag av mig med namnet så du också kan ha dem i husknuten:)

    SvaraRadera
  5. Så fint med alla gula nyanser! OCh vad avlägset det redan nu känns med tulpaner för egen del.
    Lika bra att städa medan lusten finns...
    Kram!!

    SvaraRadera
  6. Vilka ljuvliga tulpaner, det är nästan så man skulle vilja äta upp dem så läckra är de!
    Jag kanske borde gå och ta mig en macka, harkel ;-)

    SvaraRadera
  7. Och jag blir glad av dina färgglada blommor idag!

    Kram på dig min vän

    SvaraRadera
  8. Annika,
    idag har jag klippt bort en stor del av alla narcissblommor som har vissnat....nästa vecka blir det antagligen tulpanerna...det går undan så det bara säger hej..
    kram!

    SvaraRadera
  9. Christina,
    har du ätit en tulpanmacka nu?
    Det borde ju gå att äta dem hur bra som helst...
    :D

    SvaraRadera
  10. the shed,
    så glädjer vi varandra då :D!

    Kramkram!

    SvaraRadera
  11. Måndag igen då... och ert fiskarbesök har lämnat landet, med många upplevelser rikare! Ni får nöja er med de vackra tulpanerna och allt arbete.

    Nu tittade solen fram precis, det har duggat en del under dagen. Ganska lat dag, men har också städat kylen. Måste handla lite, men drar på det.

    Fortsatt trevlig måndag!

    SvaraRadera
  12. Aila,
    ja, tänk hur det bara fladdrar iväg...dagen har gått åt igen.
    Nu gläds vi åt det vi har i trädgården, till och med ogräsen som är lagom stora att rycka bort.
    Även här tittar solen fram.
    Måndag är måndag...jag känner mig också lat fastän jag inte får vara det
    Ha det gott du också!

    SvaraRadera
  13. Sådana fina små färgpatroner...så ser de ut de ståtliga tullepanerna..står i givvakt med krispiga blad som gevär...De är även mkt vackra då de utslagna ligger och vilar sig i gräset..eller då de nära på tappar sina kronblad..
    Vårlikt....Nu ska jag ta en promenad med systra mi...vi tar bilen till ett vackert ställe vid Hjälmaren...tar med kameran...kramis..

    SvaraRadera
  14. Oljekritan,
    tulpanerna är vackra i alla sina levnadsfaser. Håller med dig.
    Ha det fint på din promenad med systra di:D
    förväntar mig få se fina bilder.
    Karinkram till Karina och Kristina

    SvaraRadera
  15. Är avundsjuk på alla dina tulpaner - såna är ingen idé att odla i min trädgård. Jag har några små söta botaniska gula, det är allt. Alla tulpanlökar käkas upp av "de underjordiska". Istället frossar jag i narcisser, förstås. Dom smakar nämligen inte herrskapet under jorden, tack och lov! Men tre-fyra äppelträd har dom också ätit upp. Nu har jag omringat mitt enda äppelträd med kejsarkronor, haha, som stinker!

    SvaraRadera
  16. Olgakatt,
    jag har förstått att de underjordiska hos er är jobbiga och besvärliga. Skönt att de inte gillar narcisser i alla fall.
    Man får ta till olika medel när det är krig. Tänk att kejsarkronor kan bli ett vapen:). Underbart, fastän det stinker.

    SvaraRadera