måndag 2 maj 2011

Laveringar uppåt väggarna

En konstutställning fanns också till beskådande igår på Bolstaholm!
Jag nämnde redan då att Kjell Andersen är en av Getas kulturpersonligheter och att han hade ett visst ärende till gården under gårdagen.
Här visar jag några av Kjells laveringar som finns utställda på Bolstaholm
Han kallar utställningen rätt och slätt till Matställen
Klicka på bilderna så får ni ett litet större och mera njutbart perspektiv av konsten
Teckningarna är från olika lustiga ställen runtom i världen (konstnärens egna ord)
Konstnären har ställt ut på olika gallerier på Åland, illustrerat för tidningar och böcker..
Det här är min favorit!
Tankarna går till stenåldern...
och ibland känner man sig som hummern....hängig
Martha var skolkokerska en gång i tiden...
Det finns många fler konstverk att titta på. Den som är intresserad har säkert möjlighet att knacka på hos familjen på Bolstaholm och fråga om det går an att få se alla tavlor....eller ta kontakt med konstnären själv som bor i Geta.
Han kommer också att ha en separatutställning på Galleri Skarpans i Mariehamn i oktober.
Vad temat är då vet jag inte...

***********
Här förbereder vi en catering. Det blir bröllop på lördag för drygt hundra personer och en medelhavsbuffé skall serveras. Mycket roligt tema, mycket roligt arbete och väldigt mycket :)
Det är isande kallt på utsidan, temperaturen har varit ca fyra grader varm idag fastän den har känts betydligt kallare på grund av den ihärdiga nordanvinden

26 kommentarer:

  1. Vilken skojig konstnär! Skickliga laveringar alltihop med en härlig glimt i. Särskilt gillar jag aborren som så bekymrat stirrar på kniven!

    SvaraRadera
  2. Riktigt intressant konst.
    Ganska enkla målningar som man kan stanna vid och betrakta. Och för mig inger dom ett lugn.

    Ha det gott på Åland.

    SvaraRadera
  3. Olgakatt,
    Kjell Andersen är skicklig på allt han "konstnärar" med. Målar i olja och fixar och donar med det mesta så det får härliga utformningar. Överallt i kommunen finns det någonting som han har gjort.

    SvaraRadera
  4. Rantamor,
    ja, inte sant!:D Man blir en lugn betraktare med ett litet leende i mungipan av Kjells verk.

    Ha det gott du också varän du far fram i husbilen:D

    SvaraRadera
  5. magdalena,
    så tycker jag också!:)
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Verkligen fina tavlor. Hann inte kommentera dina bilder från igår. Jag får lust att åka till Åland men det hinns nog inte med den här gången. Skrev ett svar på ditt mejlsvar - hoppas det kom fram som det skulle. Bloggvärlden är härlig tycker jag. Kramar!

    SvaraRadera
  7. Anne-Marie,
    jag fick ditt mail och kommer att svara på det innan min kväll har blivit din morgon:D...nu åter på väg för att förbereda bröllopet på lördag!
    Kjells tavlor och konst gör en glad!:)
    Bloggvärlden är en rikedom!
    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Charmiga och personliga. Jag tycker om detta sättet att göra akvareller, men visste inte vad det hette. Lavering - nu har den här dagen inte varit förgäves, jag har lärt mig något nytt :))
    Lycka till med förberedelserna!

    SvaraRadera
  9. Konstnären verkar ha humor!
    Visste heller inte vad lavering var..alltid kul att lära sig något nytt!
    Bröllop och medelhavsbuffé, det känner jag igen..

    Kramar och ha en bra dag, Karin!

    SvaraRadera
  10. Ann-Mari,
    javisst är de personligt charmiga. Varma!
    Man lär sig alltid någonting nytt i bloggvärlden!:D
    Tack, det finns mycket att göra men det är roligt!

    SvaraRadera
  11. the shed,
    helt klart har han glimten i ögonvrån:).
    Vi blir så allmänbildade av att läsa varandras bloggar, helt klart!

    Kramar och ha det bra du också Tina!

    SvaraRadera
  12. Sista bilden får mig att tänka på August Strindberg. Likt honom kanske. Ska också ha medelhavsbuffé i slutet av veckan. För fyra personer, det räcker för mig.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  13. Mycket fina bilder! Skicklig konstnär!

    Medelhavs tema = MYCKET GOTT!! och som du skriver mycket jobb:D men det är ju det som är roligt!
    Vi hade +-0 i morse vid halv sju när jag steg upp och snö! Inte roligt! Och nordan sen.... den gillar jag INTE!!
    Fast... det kunde ju varit värre..
    Varm kram från söderöver i skärgården

    SvaraRadera
  14. Tycker om dem! Fina!
    OCh så bröllop på lördag...
    Ert väder låter inte kul, fick precis kommentar från Helena ovan och hon berättar om SNÖ!
    INTE OK i maj. Ni slipper åtminstone snön, ska vi hoppas.
    Kram!!

    SvaraRadera
  15. Ölandsvindar,
    det var flere som helt spontant sade August under själva utställningen också:D
    Härligt med medelshavsmat, vi har från flere olika länder runt Medelhavet. Vi tar det minst 25 gånger till än vad du gör...inte så stor skillnad egentligen när man väl sätter igång.
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  16. HeLena,
    förstod att det snöade hos er, arma människor:D. Det är roligt att jobba med det man tycker om att jobba med.
    Ha det finfint!
    Kram!

    SvaraRadera
  17. Annika,
    de har lovat varmare mot bröllopslördagen! Vi har inte haft snö men i Stockholmstrakten lär det ha kommit. Aprilsnö i maj:D
    Så är det!
    Kram!

    SvaraRadera
  18. Underbart fina bilder med en varm känsla i, med glimten i ögat dessutom. Om jag har vägarna förbi någon gång, så skulle jag gärna se mer av denna konstnär.
    Förstår att ni har fullt upp! Lova bara att du inte hetsar ihjäl dig nu... det måste väl finnas resurspersoner att ta till vid så stora arrangemang eller klarar ni verkligen allt själva?
    Solen skiner, småbusiga vindar och 5-6 grader i skuggan är läget just nu här. Men, SMHI lovar bättre inom kort... Våren bara testar oss lite just nu!
    Ha en fortsatt bra dag!

    SvaraRadera
  19. Tänk att vi har ett barnbarn till.
    Pojkarna har hållit henne. I morgon är de hemma.

    Vilka fina målningar. Åland lockar. Där finns mycket. Vi köpte åländsk ost i Konsum denna vecka!!!Här.

    SvaraRadera
  20. Ailas,
    jag tycker precis som du vad gäller tavlorna:D.
    Kjell Andersen bor i Geta så det finns säkert alla möjligheter att få se mera av hans konst och som sagt i höst även i Mariehamn.
    Jag hetsar inte alls, tar det i min takt...brukar bli bäst så. Vi är våra egna resurspersoner:D . Vi sköter maten och sedan finns det andra som sköter dukningen och drickat mm. Det kommer att fungera jättebra.
    Våren testar oss, helt säkert. Inte är det sommar ännu.
    Ha en fin fortsättning du också på dagen!

    SvaraRadera
  21. Eva,
    jag förstår att ni är lyckliga över att allting har gått bra och att en liten sötnos till har kommit till världen:D. Stolta bröder kan jag tänka mig.

    Så bra att du hittar litet Åland i din närhet också. Nu väntar vi på värme så blir det roligare att vara till sjöss och lägga nät när ni kommer:)

    SvaraRadera
  22. Väldigt fin konst, kul att se...gillade firren jag!! Den hade lite sorg i blicken.dö som den nog va!! Jaha en massa bestyr med catering..vi har det på jobbet ibland och det är bara att köra på...och kul är det när allt flyter..och kunderna nöjda och tacksamma..ett tag fick jag för mig att ha en egen cateringfirma, då jag gillar att laga mat..men men så blev det ej..Lycka till med Bröllopsmaten. Ja huvvaligen va kallt det är...idag var det snö på marken..tur att ylletröjan togs på..kram Karina

    SvaraRadera
  23. Oljekritan,
    javisst är Kjells konst fin. Man får hoppas att firren var död när den förevigades....hur nu det där går ihop:D.
    Tack, vi gör allt för att lyckas med maten som skall läggas på faten...
    Ni har haft kallare än vad vi har haft..
    Karinkram"

    SvaraRadera
  24. Vilken fantastisk konstnär! Förundrar mig alltid över att det finns så många duktiga människor överallt som skapar underbara saker. Jag har läst igenom dina senaste inlägg och tittat på dina intressanta och vackra bilder, både av kosläppet och av era egna bevingade gäster i trädgården. Men jag har haft svårt att kommentera med min nya lilla laptop. Jag lär mig vartefter i alla fall...
    Kramar från Ingrid.

    SvaraRadera
  25. Musikanta,
    javisst är han en fantastisk konstnär!
    Det finns mycket av det goda både här och där och sådant behövs hur mycket som helst av i dagar som dessa när man tittar sig runt om i världen.
    Grattis till din nya lilla laptop!
    kramar!

    SvaraRadera