tisdag 17 maj 2011

I hönsgården

hamnade jag av en ren tillfällighet när vi var till Överängskvarn och hämtade rågmjöl. Glädjande nog går det att få tag på åländskt ekologiskt rågmjöl. Hipp hipp hurraa! Äntligen !

I kvarnens närhet fanns hönsgården med många rara individer.
Många olika arter av hönsfåglar samsades
Tänk vilket lyxliv! Att bo granne med en kvarn ! Aldrig lider någon brist på mat, det vill jag lova
Silkeshönan såg nästan blyg ut
Matmor Marika kände igen alla sin telningar fastän de var ett hundratal....
och jag blev biten! Jag vill också ha höns!
Onsdagen ägnas mesta tiden åt till att åka färja...jag berättar mera senare
Ha det onsdagsbra!

22 kommentarer:

  1. Underbara bilder! Se filmen "Vårt grisiga hav" och sedan skaffar du egna hönor. Det går inte att fortsätta leva som vi gör längre utan att det kommer att få stora konsekvenser för generationerna efter oss....

    Eller så kommer du in en sväng via Kungsö och så får du lite ägg av mig!

    SvaraRadera
  2. Hönor är vackra! Vilken förmån att få se dem så där. Skulle ju unna barna att få se mera av husdjuren... :)
    Ha en fin dag på färjan! Låter intressant.
    kram

    SvaraRadera
  3. Carina,
    tack!
    Jag såg filmen för ett par dagar sedan! Ordlös!
    Vi funderar på hur hönshuset skall byggas:D
    Tack för erbjudandet! Svänger så sällan åt det hållet men man vet ju aldrig!
    Köper ekoägg förstås men egna skulle vara idealet.

    SvaraRadera
  4. Lisbet,
    det är vackra djur.
    Tack, återkommer om resan!
    Ha en fin dag du också!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Klart ni borde ha höns.....De skulle ha det bra där och dottern får väl sköta dom när ni åker till Madeira????
    Ägg får man....ekologiska.....

    SvaraRadera
  6. Fina höns, särskilt de grå. I en handelsträdgård några mil bort har de höns som springer omkring. Den där sorten med fjädrar ända ner på fötterna. Jag får verkligen skärpa mig vid varje besök där så jag inte köper några av deras jättesöta kycklingar.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  7. Hej vilka fina höns. Jag har också just sett filmen vårt grisiga hav och blev matt. Att ha egna höns verkar vara ett alternativ, om det går.

    Se den underbara filmen Räddad av ovanliga höns, den är en dokumentär om en man som lever för sina fåglar, däribland ovanliga hönsraser. Se den och bli glad! Den gick på svt för något år sedan men kan kanske gå att få tag på. Den finns med mig som en trevlig upplevelse att tänka på emellanåt.
    Lena

    SvaraRadera
  8. Å vilka fina. Och du som vet hur jag suktar över höns nu också. Det är sådana där "gammaldags" rashönor som är gjorda för att lägg ägg normalt och inte framavlade för att spruta ägg jag vill ha. Tycker silkesmadamen nästan ser lite högfärdig ut. Men är man silkeshöna så är det väl så det blir... Så filmen ni pratar om är en film att bli glad över? Har sett tillräckligt med sorgliga miljö och djurfilmer och önskar min nästa film blir positiv inspirerande. Kan den filmen vara det? Kram

    SvaraRadera
  9. Silkeshönans punkfrissa ser så rolig ut!
    Jag har en granne längre ner som har höns, hör tuppen gala ibland. Lite pittoreskt, tycker jag. Sen måste det ju vara lyx med egna ägg..

    Ha det gott, Karin!

    SvaraRadera
  10. Hönor skulle du ha!! Tippor som får sprätta fritt!
    Det skulle passa in hos er som hand i handske!!
    Hoppas att det blir så för en dag. De är så fina de där rashönsen!!
    ÅÅ, hoppas att det går vägem!
    har en liten utamning hos mig idag som du kan ta dig en titt på ;-)
    Kram!!!

    SvaraRadera
  11. Åh så fina hönapönor..jag vill ha dem allihopa..i en hönsagård..de ser så dumma i huvudet ut..så skönt ovetande om livet...kul att se...och härligt att ha rent mjöl i påsen så nära dig..kan tänka att ditt bröd är UNDERBART gött...finsk råglimpa,finns knappt att få i denna stad..Fazer har något likanade, så finns ett finsk hembageri i Eskilstuna visst..man skulle ju kunna baka själv om man inte var så lat!!! Åh nu ska jag titta på hönorna igen..kram kram Ps..OM nuí skaffar höns, det vore ju underbart kul//Karina

    SvaraRadera
  12. Så många olika raringar, jättefina. Kom att tänka på morbror Einos höns, men sen gick tankarna på den ilskna tuppen... och därefter tänker jag på något helt annat.

    Hoppas att du fick en skön sjötur!

    Jag turas mellan trädgård och tvättmaskin idag. Fast just nu har jag en paus.

    SvaraRadera
  13. Har en väninna som tränar blind- och handikapphundar, hon har provat att klickerträna höns, och säger att de är jättesmarta.
    Ni kanske kan få era höns att sköta serveringen!
    Margaretha

    SvaraRadera
  14. Eva,
    vi tycker båda två att det skulle vara trevligt med höns i trädgården, men det var just det där med passningen när vi är på Madeira:D. Dottern är inte helt säker som hönspassare, eftersom hon skall bo i Sveariket av och till. Kanske att du och din make kan bo här i två veckor när vi är borta eller någon annan bloggvän känner för ett vintrigt Åland? Det vore väl en idé. När vi tar semester kan någon annan ta semester här hos oss, bara man sköter om våra framtida höns:D

    SvaraRadera
  15. Ölandsvindar,
    du kan tro att det var nära att jag kom hem med en låda fylld av kycklingar:D. Räddningen var att vi inte har ett hönshus just nu.
    Kram!:D

    SvaraRadera
  16. SlöjdLena,
    tack för ditt tips om den lyckligare varianten av film. Efter vårt grisiga hav så känns det mycket nödvändigt med någonting mera hoppfullt.
    Skall försöka få tag på den:D

    SvaraRadera
  17. Magdalena,
    javisst är de fina. Tänkte faktiskt på dig igår när jag gick in i hönshuset. Silkesmadamen höll sig nog en aning på sin kant men hon var ensam i sitt slag/ras. Filmen om det grisiga havet är allt annat än någonting man blir glad av men SlöjdLena hade ett förslag på en glad variant som gör en hoppfull. Nu har jag sett den film man blir ledsen och inte minst urförbannad av men den hoppfulla har jag inte sett men hoppas att få tag på.
    Kram !

    SvaraRadera
  18. the shed,
    jag ser ut som silkeshönan varje morgon, ungefär. Tog bild av henne för just punkfrisyren och för att hon är så söt.
    Önskedrömmen är att kunna gå ut och ägga varje morgon.

    Ha det gott du också Tina!

    SvaraRadera
  19. Annika,

    jag tror också att det skulle passa oss att ha höns i trädgården...skulle säkert också få vänja oss att höken flyger över och att räven traskar förbi
    Uffe har redan fullständigt klart för sig hur hönshuset skall se ut:),men det lär nog dröja något år ännu, måste ju ordna att vi har hönsvakt när vi vill resa bort. Bloggvänner får bo här och sköta om våra höns medan vi är borta:)
    Oh, jag gillar utmaningar!
    Kram!!!

    SvaraRadera
  20. Oljekritan,
    du skulle passa bra med hönor i din närhet som är en riktig hönsmamma:D.
    Tur att det finns lata människor; haha, utan dem skulle jag inte överleva på min brödbakning.
    Mitt i allt så blir jag också en riktig hönsmorsa...
    men inte i år
    men det vete gudarna...vad som helst kan hända
    Karinkram!

    SvaraRadera
  21. Ailas,
    de är rara de små raringarna men så var det då den galande tuppen som väcker alla i bygden! Fast, vad nu det skulle göra egentligen. Alla skall ju vakna:D.

    Sjöturen blev riktigt bra, fint väder och trevliga människor ombord.

    Ha en fin fortsättning på kvällen!

    SvaraRadera
  22. Margaretha,
    ingen dum idé. Kan se hur de söta hönorna trippar runt med nätta förkläden, fjäderlätta

    SvaraRadera