tisdag 17 maj 2011

I blått och rödgult

Det blir mycket färger nu, i dagar som dessa
Min vardag finns i vår trädgård, där blåklinten, den perenna snart slår ut....
...där pärlhyacinten har spridit sig vilt och ohämmat till vår glädje...
och där skogsviolen, den blyga har tagit fäste i blomlandet....
Den orangefärgade, starkt prunkande tulpanen bryter det blå
och de första tulpanerna sjunger snart på sista versen
och ersätts av de självpollinerade gullvivorna som nu är rödare än någonsin
En solitär finns här och där...
Kejsarkronan har snart blommat ut den också....
....de flammar upp en stund, precis som eld och så slocknar de, vissnar ner och återgår till Moder jord
Allt är så intensivt.
Nu väntar trädgårdslandet på min hjälp!
Ha en fin tisdag!

6 kommentarer:

  1. Oj vilka röda gullvivor du har! Jag har en massa gullvivor också, men endast en röd!

    Annars satsar jag på städning av övervåningen idag, för det verkar bli regnskurar och blött gräs hos mig.

    Skön tisdag önskar jag dig!

    SvaraRadera
  2. Du leder definitivt blomsterligan! Nu börjar våra kejsarkronor fundera på om de eventuellt ska blomma i år igen.
    Margaretha
    i det genomträngande
    vårregnet

    SvaraRadera
  3. Ailas,
    ja, vi har några "torvor" med röda gullvivor..de pollineras hejvilt här med alla bin och humlor som surrar på.
    skön tisdag önskar jag dig också!

    SvaraRadera
  4. Margaretha,
    så märkligt det kan vara med blomningen, tycker att du borde leda som finns i Värmland, där det torde vara varmare än här...det hör man ju på namnet också
    Karin på knä snart i trädgårdslandet och med solhatten på som skydd mot solen och inte regnet

    SvaraRadera
  5. Vilka gullvivor!
    Vilken färg!
    Härligt och annorlunda!
    Här råder hällregn just nu så ngn power walk kan det inte bli denna morgon.
    Får väl städa istället :-(
    Kram!!

    SvaraRadera
  6. Annika,
    gullvivorna har blivit förädlade av egen kraft. Trädgårdsvivorna som också finns här har "parats" med binas hjälp och då uppstår nya färgade gullvivor.
    Att städa är ju också att motionera:).
    Kram!

    SvaraRadera