söndag 22 maj 2011

Här har vi tossat på....

i flere timmar redan....medan jag har gräddat chokladtårtor och saffranspannkakor har Uffe fixat skyltmaterial och nu närmast väntar utbakning av monsieur Duvals valnötsbakelser och litet till av det franska slaget för min del. Uffe har just fixat ytterdörren till brödbutiken. Den har varit trög rätt länge att få upp. Risken är att våra stamkunder som är vana att trycka på litet extra kommer att sprätta ut i trädgården i fortsättningen. Kanske bäst att lägga upp en varningskylt!:)
När bakandet för dagen är gjort så väntar, bättre sent än aldrig, sådd av bondbönor och sockerärter...
Under s.k. normala förhållanden brukar de vara i jorden redan i slutet av april hos oss,men här har ingenting varit som det brukar vara så idag blir det gjort....min tanke och fromma förhoppning är att trädgårdslandet och växthusen skall vara färdigt sådda och planterade senast den sista maj
Vid midnatt kunde man se den fortfarande ljusa natthimlen genom lövverket... vi går mot midsommar och nätter som man inte vill sova alls, bara vara uppe och njuta fullt ut av allt det fagra försommarlika
Förutom att vi har öppet café idag kommer vi också att förbereda morgondagens catering i Skarpnåtö...som vanligt är det full rulle och mycket att göra.

Nu tänker jag njuta av söndagen, fastän mitt i språnget....
utmaningen som jag fick här om dagen, åtta sanningar om mig själv, får vänta ett tag ännu:)

18 kommentarer:

  1. Snart bara MÅSTE jag ta mig ut till Geta. Låter helt underbart allt gott du bakar!

    SvaraRadera
  2. Jag bara suckar när jag läser om hur mycket du jobbar - jag som drar mig för att baka muffins...
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  3. Nej, "man borde inte sova när natten faller på", fast nästa morgon brukar jag ångra mig om jag gett efter för sommarnattens magi.
    Margaretha
    med 18 grader
    i skuggan

    SvaraRadera
  4. Oj oj så gott det låteer med dina bakverk. Kram

    SvaraRadera
  5. Herregud så duktig du är på kök och matbak.
    Det låter så gott med valnötsbakelser! Sätt upp en skylt att du fixat dörren så det inte händer några små olyckor..Jag är en sån som ofta tar i lite mycket här o där, så jag hade nog flugit in som en raket.

    Kramen på dig!

    SvaraRadera
  6. Maria,
    helgen 3-5 juni har vi franskt café vad gäller bakverk med anledning av champagneyran på Åland.
    Fr.om. den 15 juni så har vi öppet alla dagar kl. 10.00-18.00 t.om. den sista augusti. Du är varmt välkommen!:)

    SvaraRadera
  7. Musikanta,

    när du spelar orgel så bakar jag:D.

    kramar!

    SvaraRadera
  8. Margaretha,
    det är en svår tid det här, när man allra helst inte vill sova alls. Det går ju inte!! Attans också!

    SvaraRadera
  9. Zanna,

    jag gör mitt bästa för att de skall vara så goda att de smakar en bit av himmeln...:)

    kram!

    SvaraRadera
  10. the shed,

    när det är vackert väder håller vi dörren öppen men vi får nog varna våra stammisar som är vana att ta i för kung och fosterland när de skall gå ut härifrån!:) Dörren går utåt så det är ut man sprättar och utanför har vi ingen trappa utan en ramp så att rullstolar också kan komma in i butiken och på toa.

    Alltid är det någonting som man behöver fundera på-kram!:)

    SvaraRadera
  11. Härligt Pettas! Även här är kvällarna längre och ljusare nu, dock inte som hos dig.

    SvaraRadera
  12. 8 sanningar om dig tror jag att jag skulle klara utan vidare. Positiv först.
    Energisk . Lätt att vara med.
    Ja det där blir inte svårt.....
    Kram nu och ta det lite lugnt nu inför alla beställningar. håller tummarna för att allt ska gå smidigt. En kram till Uffe också!

    SvaraRadera
  13. Jag har också tosa på (ett s här) och ni verkar vara i full gång där också. Här är det mest jobbsaker på gång. Mycket ska hinnas med innan terminen är slut. Sen får jag ta itu med annat...
    Ha en fin resten av söndan!
    kram

    SvaraRadera
  14. Carina,
    du har säkert en sol som bara ramlar ner i havet på en enda gång där du är:). Här tar den litet tid på sig innan doppet

    SvaraRadera
  15. Eva:D,
    ja men det där är dina sanningar om mig...mina egna är inte så enkla. Men å andra sidan så är jag ju både snygg, lång, ståtlig, alltid vänlig, aldrig arg, diplomatisk, nästan mager och så ljuger jag aldrig, haha....;). Nå, nog skall jag väl få till det så småningom...
    Uffe kramar tillbaka med låååånga armar från andra sidan rummet.
    Kram!

    SvaraRadera
  16. Lisbet,
    tosing där uppe på din ö, naturligtvis så tosar ni på i Ostrabotnia, vejt jag vell (eller vad ni säger):). Tosing är litet bätter än tossing för den delen...
    Var rädd om dig så du inte jobbar ihjäl dig...snart är det sommarlov
    Kram!

    SvaraRadera
  17. Kan du inte skicka över lite energi hitåt...phuuuu blir ju svettig bara av att läsa allt vad du gör!! :-)
    Ha en fortsatt trevlig söndag!!
    Steffe

    SvaraRadera
  18. Steffe,
    går ut och sänder iväg en gnutta, jag behöver lugna ner mig litet, men jag undrar om vinden är förlig mot ditt håll...den tycks komma rakt upp ifrån just nu:). Pustpustpust....
    Ha en finfin söndagskväll!

    SvaraRadera