tisdag 3 maj 2011

Fladdrigt....

Det blev två hemveten kvar efter fredagens försäljning i brödbutiken, som naturligtvis blev fågelbröd...våra koltrastar är nog riktiga ålänningar som gärna äter av det traditionella brödet, för att inte tala om vilken fin utsikt man kan ha från matplatsen
Hackspettarna tycker också att det kan gå för sig ibland att äta hemvetebröd men föredrar talgkorven som de gärna vaktar litet extra
så att inte stararna skall få för mycket av det goda....kampen är stor bland de boläggande, nyss hemkomna bevingade vännerna
Blåmesarna är inte rädda för någonting alls verkar det som...de tar för sig när de vill och behagar..
och när en av dem putsar näbben ren från talg...det blir lite klibbigt...så vrider den andra nästan huvudet ur led när den tittar efter vart kompisen tog vägen...ser det ut som i alla fall.
Ringduvorna bor mera eller mindre uppe vid rådjurens matplats....nu är den dessutom extra vacker med alla blommor och blad...
Släpis och lilla bofinken Knut...
Vilken skyddsfärg gulsparvshonan har! Hon syns knappt medan hanen lyser som solen själv
Fastän det är kallt och smånarigt hela tiden så är det nog ändå väldigt skönt att det är vår....nu fryser de små bevingade inte om sina klor längre....tror jag

Det blir inte mycket tid att gå ut och fotografera blommor idag, här passas ugnar och en hel del till. Köksfönstret blir ofta utkiksplats till omvärlden och alla fåglar

Bröllopstårtbottnarna är i ugnen....tsatsikin är på gång....pirogerna likaså....fisken skall gravas..

24 kommentarer:

  1. Blåmesarna är ena riktiga små tuffingar - och någon kiropraktor tycks de inte behöva. Som lärare skulle man behöva kunna vrida lika mycket på huvudet, förutom att ha ögon i nacken.
    M

    SvaraRadera
  2. Margaretha,
    jag försökte göra likadant som den lilla huvudvridaren....men lyckades inte lika bra:)
    Det bara knäppte och knakade i nacken. Här måste jag ligga i hårdträning, för nog skulle det vara praktiskt att kunna vrida huvudet minst 180 grader. Till att börja med...

    SvaraRadera
  3. Så spännande att få göra en hel bröllops beställning! Låter härligt med tårtan i ugnen, kanske kan du berätta efteråt eller så vad det blev för en? Hur du garnerade o så..
    Småfåglarna vill inte ha mina talgbollar längre så det är mest staren som pickar i gräsmattan morgon som kväll. Han sjunger en trudelutt ibland också..

    kramar tina

    SvaraRadera
  4. The shed,
    det är spännande att göra maten till bröllop! Alltid!
    Det blir nog bilder och också recept bara bröllopsfesten är över...det måste få vara en överraskning för gästerna tillsvidare. :D
    Stararna och koltrastarna far runt som små svarta bollar på vår gräsmatta och i trädgårdslandet, sliter och drar i de stackars maskarna som går av efter att ha blivit jättelånga. Det är en riktig vårcirkus.

    Kramar
    Karin

    SvaraRadera
  5. Jag blir sugen på att gifta mig med er assistans. Men jag och min Ulf har varit gifta sedan 1967 och inte gifter vi om oss....Men din tsatsiki och dina bröd och allt så omsorgsfullt.
    Vilken fest.

    SvaraRadera
  6. Trevligt både inne och ute låter det som :-)

    SvaraRadera
  7. Eva,
    men Eva, om några år firar ni femtio år som gifta:)
    Då kan ni ha stor bröllopsfest igen!
    Uffes tsatsiki och mina bröd...i den ordningen skall det vara :D.
    Kram till dig nyblivna flickmormor!

    SvaraRadera
  8. Christina,
    på alla sidor och kanter...just nu beställer vi olivoljor, oliver och fetaost, ekologiskt förstås och tänker på sallader till sommaren när solen står högt och allting är varmt och gott...

    SvaraRadera
  9. När Sotis fick se dina fågelbilder blev han alldeles till sig när han fick syn på blåmesarna. :) Han har haft en fight med dem vid köksfönstret här under hela vintern. Blåmesarna är ettriga och har sett Sotis hacka tänder innanför rutan och då och då flög de rakt mot rutan, bara för att reta katten lite extra. Ibland har jag skrattat högt åt detta skådespel!

    Ditt nästa projekt måste bli en fågelbok! Många fina bilder har du ju redan.

    SvaraRadera
  10. Ailas,
    stackars lilla söta Sotis. Inte bara dammsugaren som är retfull av sig.

    Mitt nästa projekt handlar faktiskt om vingar:) Vernissage midsommardagen....men mera om detta så småningom

    SvaraRadera
  11. Getapetter, vad ni har det snoigt! Det tycks som det skulle kunna bli ett 100-års bröllop 2017. Min gubbe och jag gifte oss också det året. Eva H: Ska vi sammanstråla hos Pettas och fira där? Det vore väl nåt att ordna en sån fest, Karin!

    SvaraRadera
  12. Olgakatt,
    bloggvännernas gemensamma hundraårsbröllopsfest!
    Det vore något det! Jättekul...vi börjar samla ihop till tallrikar:) redan nu. Ni får fundera på vad ni vill äta under tiden.
    Välkomna alla. När festen är över får vi dra fram madrasser och ligga skavfötters och fnittra oss genom natten och ha roligt.

    SvaraRadera
  13. vad mkt du vet om fåglar..jag lär in dem, känner allt igen dem men blandar ihop den del som är så lika..fint att ha dem så nära..jo kallt är det som attan..tur att du matar dina sötmesar med bröd..trumpetlimpa....gillas det?? ahhah...'karinakusina

    SvaraRadera
  14. Oljekritan,
    jag vet inte särskilt mycket; det finns så mycket att veta om fåglar men jag tycker om dem och jag tar reda på så mycket jag hinner och orkar. Dessutom är jag gift med en ornitolog/biolog så en viss hjälp har jag:D.
    Sötnosarna med vingar blir matade ända fram till juli...sedan slutar de självmant att komma hit och äta, men så länge de har ungar brukar det vara mera än full fart till talgkorv och bröd. Ringduvorna får äta vetekorn ända tills de flyttar mot sydliga breddgrader igen...jag är en riktig kycklingmamma, tror jag.
    Karinkram!

    SvaraRadera
  15. Åh så många fåglar... Så fina! Blev det Chicken tonight till middag? ;-)

    Bröllopstårtor? Vad har jag missat?

    SvaraRadera
  16. Karlavagnen,
    nähääää, det blev inte chicken till middag:), men Nisse skulle säkert trivas i trädgården bland alla bevingade vänner.
    Vi har en catering på lördag, ett bröllop för drygt hundra personer....du har inte missat särskilt mycket:D
    Arrivederci!

    SvaraRadera
  17. Vilka fina fågelbilder! Och tänk vad många småfåglar du har runt knuten! Jag blir lite avis : ) Ska man ha talg hängande ute fortfarande?

    Kram!

    SvaraRadera
  18. Marianne,
    Tack! Tror nog att du har lika många du också!:D
    Vi har talg ända fram till midsommartaget, sedan slutar de äta....vi har så många hackspettar som är vana att komma hit med alla sina ungar när de är flygfärdiga och visar var man får talg. En tradition och ett behov som vi själva har skapat, nu gäller det att fortsätta och det gör vi gärna.
    Nu är det en lång matningsperiod, i vanliga fall brukar folk sluta mata mycket tidigare, ibland alltför tidigt, de behöver energi när de kommer flygande över havet och skall återetablera sig de små knyttena:)

    Kram!

    SvaraRadera
  19. Nygräddat bröd + tsatsiki, åååh så gott!

    Du har verkligen skogen och alla djur inpå knutarna, mysigt! Finfina fågelbilder, :)

    Kram!

    SvaraRadera
  20. Ewa,
    det är godis det!:D
    Vi bor i skogen, den finns överallt runtomkring oss här vid havsbandet. Tacktack!

    Kram!

    SvaraRadera
  21. Du verkar ha fått med alla fina fåglar som jag också tycker om. Den enda jag saknade var talgoxen. :) Hur bär du dig åt att få så fina närbilder? Mina förädrar hade en trädgård som var ett paradis för både små och stora fåglar så vi tillbringade mycket tid till fågelskådning. Kramar!

    SvaraRadera
  22. Anne-Marie,
    det är väl i stort sett de allra vanligaste fåglarna som vi har här dagligen. Talgoxen, grönfinkarna,bergfinkarna, olika trastar, kajor, kråkor, Örnie, och hökarna kom inte med på bild igår...här finns det mängder av fladdriga vänner.
    De är rätt nära när jag tar bilderna genom fönstret, till duvornas plats är det ca 17 meter och till fågelbrädet bara några meter. Jag zoomar förstås in dem i kameran:D
    Kramar!

    SvaraRadera
  23. NOG har ni att stå i!!
    FULLT upp inför lördagens begivnehet. Roligt också, förstår jag!
    Hoppas du kan plåta lite då och lägga ut godsakerna (coh kanske brudparet, hihihi ;-) ).
    KRAM!!!!

    SvaraRadera
  24. Annika,
    jag blir nog litet aven paparazzi på lördag...får se hur jag får till det:D
    Kram!

    SvaraRadera