söndag 15 maj 2011

Favoriter i mitt hem....fredagstema

Desirée har valt fredagens tema som kommer nu istället...en söndagskväll vid midnattstid
I ditt hem. Välj en favorit, något roligt, annorlunda eller något som betyder lite extra för dig. Det kan vara en pryl, möbel, annat objekt.
Nu är jag egentligen ingen människa som ägs av saker, möbler och döda ting men jag vet att jag skulle sakna kakelugnen om vi inte hade den....den har sin särskilda värmande betydelse...
Även brödskäraren, brödgiljotinen betyder en del....skarp som den är i eggen....tjoff, tjoff...så blir brödet snabbt och bra skivat

Brödgiljotinen är en gåva av goda vännen Sören med familj....och den brukar få följa med när vi har speciella cateringuppdrag...folk får själva skiva sitt bröd i den tjocklek som önskas.
Dessutom är den väldigt vacker

Bättre sent än aldrig diskuterar jag nu. Fredagstemat kunde inte läggas in på bloggen, då Blogger krånglade. Jag läser i många bloggar att inlägg som har försvunnit har återkommit. Mina är fortfarande puts väck!

Övriga deltagare i fredagstemat finns i högra kolumnen i den här bloggen....skrolla ner en aning bara.

10 kommentarer:

  1. Kakelugn, så mysigt att det inte är klokt.
    Mysfaktor grande...
    Förstår ju också att du inte vill vara utan din giljotin :-)
    Ja, blogger ja...
    Jag är av med 22 kommentarer från mitt femårsinlägg och det sörjer jag så. Jag blev av med samtliga kommentarer i mitt tandisinlägg, men inlägget kom tillbaka. SÅ trist, så trist...
    ÅSSA har Finland just vunnit hockey VM så jag bugar och önskar grattis och är glad för Finlands skull!!!
    KRAM!!

    SvaraRadera
  2. Håller med om att de där gammaldags kakelugnarna är så fina och mysiga. Att de dessutom har en funktion att värma gör det inte sämre. Vad häftig den där brödgiljotinen var!!! Har aldrig sett en sådan, men oj så jag skulle vilja ha en nu. Kram

    SvaraRadera
  3. Annika,
    kakelugn är inte bara mysigt, den värmer så skönt också, länge efteråt när man har skjutit spjället.

    Giljotinen är en väldigt trevlig och vacker "mojäng", som man skall vara försiktig med att använda...den är urvass men det skall väl giljotiner vara:)
    Jag har inte fått tillbaka alla inlägg men får väl vänta på att de kanske kommer
    Tack, jag såg inte på matchen men hörde den i bakgrunden från finländskt rapportörshåll, där Uffe och sonen tittade på tv-n och det gick inte att ta miste på vilket land som vann
    Vilken yra och vilken glädje. Det är större än VM att vinna över Sverige. Den vanliga landskampen länderna emellan engagerar mera än någonting annat.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Magdalena,
    brödskäraren, giljotinen går säkert att få tag på i Danmark. På loppisar och secondhandsställen.
    Vår är från ett loppis.
    Har du någon i de trakterna så lägg ut ett önskemål så kanske du också får en så småningom

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Vacker kakelugn! Den förstår jag att du skulle sakna. Och brödgiljotin - har jag aldrig hört talas om. Vilken häftig sak. Är den gammal eller går såna fortfarande att köpa?

    SvaraRadera
  6. Grekland,
    Brödgiljotinen/skäraren går, vad jag vet att få tag på i Danmark och på loppisar men någonstans i bakhuvudet har jag för mig att de också har börjat nytillverkning av dem, men är inte säker.
    Ramvaad är märket.

    SvaraRadera
  7. Så roligt för Finland- och trevligt för Uffe och sonen. Det unnar jag er verkligen.
    Ja nu är det en vanlig dag här.....äventyret är över. Det som vi väntat så länge på.....men vi ska tillreda fisken....
    Eriks finger var inget farligt och nu ordinerar maja armvärksmedicin i lagom dos.

    SvaraRadera
  8. Oj, jag måste tänka efter. Min favorit just nu är nog den billiga kombinationen av stek- ch wookpanna som jag köpte på IKEA. Använder den hela tiden. Hur har jag klarat mig i alla år utan en sådan? Och den lilla grunkan som man drar skalremsor med från citron och lime.Jättebra!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  9. Eva,
    javisst är det roligt att Finland vann! Verkligen!
    Äventyret är över för den här gången, låt oss hoppas på flere sådana tillsammans!:)
    Skönt att fingret inte känner sig stukat längre och väck med din värk. NU!

    SvaraRadera
  10. Ölandsvindar,
    det finns nog alltid små praktiska prylar som man inte vill vara förutan. Jag har två spatlar i olika storlek som är oumbärliga i mitt dagliga liv..cestjärn har jag inte skaffat mig men det går nästan lika bra med en potatisskalare att göra fina strimlor av citron och lime.
    Kram
    Karin på ett mulet och kylslaget Åland

    SvaraRadera