tisdag 10 maj 2011

Fågelkvitter är väckarklocka..

Varje morgon den här årstiden är som en enda lovsång i alla buskar och snår
Det är en oerhört intensiv tid som egentligen kräver att man är hundra procent närvarande i det som sker i naturen och i trädgården...tulpanerna börjar blomma i sin tur när påskliljor och narcisser visar tecken på att återgå till jordens gömslen
Krispigt sköna nu på morgonen, snart fullt utslagna bara solen hittar dem....
En "spion" i tulpanhavet?....hur har nu den hittat dit?
På södra sidan av huset sjunger pärlhyacinterna en morgonvisa med påskliljan som dirigent...kan ni inte höra att det är Peterson-Berger som är på repertoaren?

Jag blir mera tossig än normalt när jag ser allt som växer runtomkring oss och tittar envist bort alla ogräs som märkligt nog växer så det knakar trots frånvaron av regn.....det är väldigt torrt i markerna och till torsdagen måste vi lägga på bevattning för att jag överhuvudtaget skall kunna vara i trädgårdslandet och jobba....

och den nyanlagda myrstacken som bekymrade en aning tidigare tycks vara övergiven....inte en myra så långt ögat når....jag har knackat på men ingen är hemma

Nu till bageriet, olika brödsorter skall bakas upp, två unga män som jag hade träff med på Bagarstugan för dryga veckan sedan är på väg hit idag för att testa.......

Behöver jag tala om att vädret är superbt, solen skiner från klarblå himmel, de mösslövstäckta björkkvistarna vajar lätt i vinden och temperaturen är redan 14 grader varm....
Ta solhatten på idag!

12 kommentarer:

  1. Vad många fina olika tulpaner du har. Jag blir alltid sugen på att äta tulpaner, precis som du säger känns de krispiga. Nej, jag har inte provat, det är bara en knasig känsla.
    Skönt att inga myror var hemma om de var på fel ställe. De kanske har hittat större våning...
    Ha en bra brödbakardag. Kramar

    SvaraRadera
  2. Magdalena,
    det finns en del olika sorter här, många är fortfarande i härlig knopp och kommer när de andra har vissnat. På det sättet har man skönhet lite längre att njuta av....här är dessvärre väldigt torrt och vi längtar efter ett nattligt:), välbehövligt regn.
    Man lär nog kunna äta tulpaner, rådjuren gör det ju också:), fastän inte hos oss.
    Myrorna får gärna ha hittat en större våning någon annanstans, inte mig emot alls.
    Kramar till dig och ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Ahhhhhhhhh,
    Solhatten är redan på.
    Margaretha
    på morgontrappen
    som undrar vilka
    egenskaper ni två
    tillskrev tulpaner
    för 20 år se'n?

    SvaraRadera
  4. Margaretha,
    för tjugo år sedan.....??? tulpanegenskaper...
    hmmmm....de köpta eller de hemplanterade....hmmmm....de köpta höll länge i vas och när de vissnade så slokade de, som blommor skall göra (nu torkar de i vatten, märkligt nog), de smågnisslade, krispade när man tog i dem...nu finns ingen större gnista i de långtifrånkomna tulpanerna, snabbt framdrivna...
    Trädgårdstulpanerna har liknande egenskaper i motsats till de riktigt gamla solitärerna som envist lever kvar och vissnar med värdighet...
    Det blev inte så många egenskaper om de tidigare tulpanerna men desto mera om dagens tulpaner...

    Du då? Vilka egenskaper tillskrev du tulpanen för tjugo år sedan?

    SvaraRadera
  5. OCH just i morgonljuset blir allt extra vackert!!
    jag är också tossig den här tiden på året. Ser bara blommor och är en trafikfara då jag är ute och kär :-)
    Ogräs kommer alltid, en ständig kamp mot det i täppan (men jag har inte så mkt emot ogräsrensning).
    Kram!!

    SvaraRadera
  6. Karin,
    Jag menar att då, innan det förfärliga ordet krispig blivit en farsot, klarade vi oss ändå utmärkt.
    Margaretha
    från handarbetets
    vänner

    SvaraRadera
  7. Annika,
    morgonljuset är magiskt.
    Även jag gillar ogräsbortryckning men man skall ju hinna också och ute i solskenet gör jag det inte....skugga skall det vara:). Aldrig är man nöjd.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Margaretha,
    i handarbetets vänner!
    Ja, hur sade man för tjugo år sedan innan farsoten drog över världen? Sade man någonting överhuvudtaget innan man började sakna krispiga tulpaner....kommer inte ihåg...krispig sade jag knappast.
    Karin som smittats av farsot:)
    Vad har Åskar för handarbete på gång?

    SvaraRadera
  9. Karin,
    Åskar ligger i sin stol, utmattad efter en natt på galejan, och spinner tråd att senare märka med.
    Med tanke på att det finns bortåt femton synonymer, så gick det nog bra att uttrycka sig korrekt även förr i världen. (http://bastmattan.blogspot.com/2010/07/det-finns-sa-gott-om-ord.html)
    Margareths

    SvaraRadera
  10. Hej hallå igen :)
    Tänkte bara tala om att jag nystartat igen, det går inte att hålla sig ifrån bloggeriet har jag märkt. Så fina somriga bilder du visar. Kram Från mig

    SvaraRadera
  11. Zanna,
    välkommen åter! Du har varit saknad!
    Kram!:D

    SvaraRadera
  12. Margaretha,
    jag tittade in på synonymerna och kan bara konstatera att om jag använde någon av dessa när det gäller tulpaner så måste det ha varit spröd...
    Gnisslig? Nej...

    Karin som lider av en annan farsot också, glömskan

    SvaraRadera