måndag 30 maj 2011

Endast strandskatan....

väntade på oss när vi körde till Hällöbryggan senaste onsdagskväll....
....men inte långt därefter såg vi henne, vårt mål för färden....nämligen Silvana, cykelfärjan....
Precis som tåget så stävade hon tryggt fram till bryggan där hon förtöjdes...
Förutom Jalle med dotter så fanns Bengt ombord, killen som kan sitt Sälskär som en annan kan sin fickas innehåll. Bengt Häger är uppvuxen på fyrlandet i Norrhavet och har skrivit en bok om det spännande, strapatsrika livet som hans familj hade där
I fjol for Uffe med till Sälskär under ett annat cateringtillfälle. Den intresserade kan läsa om den resan här.
Den här gången var vi picknick-leverantörer till bryggan och stannade på land och vinkade av resenärerna
som innan avfärd hälsades välkomna av Johan Sjölund som höll i arrangemanget av utflykten, som Meeting Event Åland stod för
Hej svejs och ha det bra!:)
Jag skulle väldigt gärna ha varit med till Sälskär...här far de iväg, snart under Isaksöbron
med picknick-maten som bestod av varmrökt lax, potatissallad, grönsallad och en bit bröd.
Med Bengt som guide ute på fyrlandet kan ingenting bli fel.

Den som är intresserad kan följa med Silvana ut till Sälskär, men måste förstås förhandsboka.
Rutterna dit brukar vara välbesökta.
*********
Måndagen började ruggigt grå och våt, nu skiner solen från blå himmel, det blåser rejält.
Jag har "klonat" Gösta, surroten, till många göstor. Nu väntar behövlig ogräsrensning och sådd i trädgårdslandet. En liten tillfällig semester....

11 kommentarer:

  1. Strandskatan är så fin! Vet du att jag nästan fick klappa en när jag var på Färöarna? Där fanns det många av dem.

    Här är det skönt väder idag, så nu blir det trädgårdsvistelse en stund. Om jag sedan gör någon nytta låter jag vara osagt. Borde kanske, för i morgon ska det visst bli mycket varmt.

    Skönt för dig med lite semester, behöver du nu!

    SvaraRadera
  2. MEN vad underbart vackert!!!!
    SOM jag älskar dessa inlägg...
    Fint väder verkar ni ha också och det är ju underbart.
    Maten ser så GOD ut.
    Kram Annika Reston som absolut inte kommentera hos ngn som har dessa kommentarsfält...

    SvaraRadera
  3. Eva Henriksson säger;

    Så kul att läsa om Sälskär när Uffe var med,Dit vill man gärna komma och boken ska jag söka....
    Men oj så farligt med flickan uppe i fyren. Vilket enkelt glest räcke!

    SvaraRadera
  4. Strandskator, våra vänner på stranden. Man blir så glad när den första dyker upp på våren.Skulle gärna åka ut någonstans med en sådan matsäck med mig.
    Kram
    Kerstin (Ölandsvindar)

    SvaraRadera
  5. Ailas,
    "semestern" i trädgårdslandet blev någonting helt annat. Jag hann gräva några kvadratmeter så drog Uffe iväg med mig till skogs för att söka murklor. Som inte fanns. Det är såååå torrt, fastän det har regnat men vinden pinar på som attan.

    Ha det gott-kram!

    SvaraRadera
  6. Annika,
    snart får du också närhet till hav, när du kommer hitåt:). Förstår att den känslan inte kan ersättas med någonting annat än den nordiska sommaren.
    kram!

    SvaraRadera
  7. Eva,
    det är en underbar plats, men det går inte att gå iland alla gånger när Norrhavet ligger på. Vädret måste vara lämpligt.
    Det är absolut sevärt och upplevelsevärt att komma ut till fyrlandet.

    SvaraRadera
  8. Kerstin, Ölandsvindar,
    jag tyckte att den pep, sakta, att den kom från Öland:).

    kram
    Karin

    SvaraRadera
  9. fina bilder....strandskatan så vackra..dina bilder är så vackra..man känner nästan doften av havet och folket.-.Skulle vilja ta med min dotter och uppleva Åland..på alla vis...känns som jag sagt det förr---;-).Kramis--

    SvaraRadera
  10. Farbror Hugo...han lärde mig inget vettigt alls..synd det..vet att jag bodde hos dem i NäsbyPark och har hört att jag var ett påhittigt barn...klippte av alla fransar på deras vackra lampskärmar och slängde fina prydnadssaker i deras damm??...hm..minns inte farbror H, har så dåligt minne..minns morfar John däremot, som matade mig med jordgubbar trots att jag var väldigt allergisk för dem..tack det var gott.--Kram igen

    SvaraRadera
  11. Oljekritan,
    tack!:) Ta din dotter med dig någon gång...
    nääää, inte har du väl sagt det förut:)?
    Tacka för det att du inte fick lära dig att äta strömming med ben, haha...när du klippte av alla fransar åt honom och slängde prydnadssakerna i dammen, haha...rätt åt honom!:)
    Du måste ha varit väldigt liten när morfar/farfar John matade dig med jordgubbar. Gulling som han var, min favoritfarfar. Han kallade mig alltid till lilla Erika, för att jag lär likna på farmor/din mormor som vi aldrig har träffat.
    Ha det gott!
    Kramar!

    SvaraRadera