fredag 20 maj 2011

Det blir aningen tjatigt.....

men det är svårt att låta bli att hänföras över den skönhet som finns överallt runt omkring oss just nu
På morgnarna, är de från början väldigt ljusgula, sedan varmgula och nu orangea tulpanerna, så vackert ihopknutna....vi förundras över färgväxlingen....äldre de blir, rödare blir de i färgen...vi människor bleknar när vi åldras, men inte den här tulpansorten
Synd nog minns jag inte namnet på den. Jag vet att jag har det dokumenterat någonstans i datorgömmorna....
..... även när den vissnar är den vacker...
Jag njuter av varje ögonblick som vårblommorna är i full fägring
En narciss söker stöd...
Det här är samma tulpaner som på översta bilden...de som var helt gula från början...snart är också tulpanerna utblommade, några sorter är fortfarande i knopp men om en vecka så ....

Dagen har varit intensiv. Jag har varit på ett möte på Visitaland med andra entreprenörer som har anmält intresse att göra någonting speciellt av den 3 -6 juni med anledning av Champagne-auktionen.
För den som inte är insatt i det hela, så hittade man champagneflaskor ombord på ett vrak i fjol somras i Föglö skärgård och den 3 juni blir det auktion på flaskorna som lär vara fyllda av en ypperlig dryck och som lär vara den äldsta champagnen i världen.
För att göra någonting av själva evenemanget har företagare blivit inbjudna att delta på sina olika och egna sätt.
Pettas tänker baka franskt, både matbröd och kaffebröd och bli fransoser i några dagar:D.

Under tiden jag var i stan skötte Uffe om att kunder har fått mat och kaffe med dopp. Rätt många människor har hittat till oss idag.....solen tar fram dem, verkar det som.
Även annat trevligt har hänt men mera om detta litet längre fram, om en vecka si så där:).

10 kommentarer:

  1. Åh jag fattar...man kan inte se sig mätt...de är så snygga...i färg och form..precis som oss...kusin..hahahahahahh..
    Det lät intressant.CHAMPAGNE...undrar hur de smakar..undrar vad priset blir? häftigt..de har varit välkylda i allafall...tänk att de hållit så många år...flarrorna...Föglö...fint..NU vill jag till ÅLAND fara..vänta bara..tar morsan och seglar dit...hon kan behöva lite gammal champagne!! hahah
    Ja du det funkade med ögonlappen, och öronproppen..och näsvidgaren hade jag förr...sen in med bettskenan, snygg man är i sängen...redo för djupa drömmar..men inte än..fast snart...är så sketans fredagstrött..du då?? Kram Karinakusina

    SvaraRadera
  2. Jag går ut och tittar på mina små gula botaniska tulpaner (som också slår ihop sig på kvällen) och hälsar dem från de pampiga släktingarna på Åland. Vilken färgprakt!

    SvaraRadera
  3. Oljekritan,
    haha....precis som vi förstås, nästan lika vackra.
    Priset för champagnen är skyhög...helt oresonligt...men så är det. Ta faster Anita med till Åland:D.
    Är inte trött, bara slapp. Nyduschad för att få bort alla små fästingar som har sprungit av och an på mig medan jag har dragit bort tistlar ur blomlandet.
    Karinkram!

    SvaraRadera
  4. Karlavagnen!
    Just det :D!

    SvaraRadera
  5. Olgakatt,
    hälsa de små botaniska från de stora ålänningarna:). Färgprakten är precis som Karlavagnen just sade: Wow!

    SvaraRadera
  6. Älskar champagne! men det vet du nog redan...
    Med en Munskänk i familjen så blir det en del av den varan. Vi har följt det äldsta upplockade och omdiskuterade bubblet, tänk det hade varit kul att varit med på auktionen. Passar kanske inte min plånbok men ändå..

    Ha en god kväll!

    SvaraRadera
  7. the shed,
    champagneyran som vi har fått på vår lilla ö i havet börjar utkristallisera sig till någonting som kan bli riktigt intressant och trevligt med tiden. I år börjar det och fortsätter nästa år och under tiden utvecklar ålänningarna både det ena och det andra som jag hoppas kunna berätta om på bloggen så småningom. Vi har inte möjlighet att närvara på själva auktionen i kulturhuset eftersom vi själva har franskt café just då och på kvällen en catering. Men tidningarna kommer säkert att vara fyllda av reportage. Min plånbok är alltför tunn för att inhandla vrakchampagne men kul är det ändå.

    ha en fin fortsättning på kvällen du också!

    SvaraRadera
  8. Tycker aldrig blommor blir tjatiga, och precis som du säger så är de vackra på olika sätt i olika stadier. Har du några tulpaner som doftar? Jag köpte ett är en hel bricka med fantastiska tulpaner i orange och gult från trädgårdsmässan i Älvsjö, som dessutom doftade himmelskt. Kram

    SvaraRadera
  9. Magdalena,
    jag minns faktiskt inte om jag har doftande tulpaner, men nu vet jag ju vad jag gör när det blir paus i trädgården...far på som ett bi och pollinerar med min lilla näsa:)
    kram!

    SvaraRadera