onsdag 4 maj 2011

Dagen till ära....

tog jag en liten sväng i trädgården för att föreviga några "nya" blomster...
men det har varit och är kallt för årstiden, så något nytt har inte vågat titta upp just nu, annat än en röd och vacker tulpan på södra sidan av huset
Där är det gosigare än någon annanstans. Fem grader varmt, smånariga nordanvindar och mulen himmel bjuder dagen på....nu gäller det att hålla värmen och solskenet inombords aktivt...
Släpis är kär, tror vi! Igår kväll uppfördes speciella små hoppiga danser från vardera duvans håll. Den närmast bilden anlände häromdagen
och fastän det ibland kan verka som om de inte alls är vänner så kan de ändå inte vara ifrån varandra när de väl är med varandra...här trippades, hoppades och gjordes små märkliga utspel mitt framför våra ögon....så småningom vankade de tillsammans likt små ankor längs stigen mot berget....
Nu har vi alltså fyra ringduvor här som vill ha vetekorn. Igår köpte jag sista påsen på Supermarket i Godby....måste ringa till Sören på Överängskvarn ......inte kan vi vara utan vetekorn:)
En av skatorna tog för sig på matplatsen så snart turturduvorna försvann bland granarna...

I" Flickornas födelsedagsbok" finns en dikt av Li Po just för den här dagen:

Jag vaknar av en fågeldrill som gäll ur blom och grönska till mitt öra når.
Jag frågar är det morgon eller kväll? och mangofågeln visslar: det är vår!

En finfin vårdag önskas alla!
Vi fortsätter som vanligt med våra bröllopsmatbestyr:D

14 kommentarer:

  1. Inte ens för att ära dagen, har mina tulpaner haft vett att sticka upp - kanske blevo de alla rådjursfoder förra året.
    Ha en perfekt dag!
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Margaretha,
    jag tycker att du har riktigt vettiga tulpaner just nu. Vem skulle egentligen vilja titta upp i det här kyliga vädret om man var en tulpan?:)
    Tror inte att rådjuren har fått knäcken på dem allihopa....men man kan ju inte veta så noga. Då har de ju inte levt förgäves isåfall.
    Ha en lika perfekt dag du också!

    SvaraRadera
  3. Både blommor och kärlek spirar hos er så mysigt och i vanlig ordning har du lyckats med dokumentationen också.
    Här skiner en sol som lovar mer än vad den håller. Förhoppningsvis håller SMHI:s helgprognos bättre för vad den lovar.
    Sotis har haft fullt upp idag. Han springer från fönster till fönster och skrämmer iväg inkräktare av alla de slag.

    PS. Synd att dina inlägg försvann fr Tankerummet, men jag vet hur du har det. En annan fick stroke nyss... ledsamt. :(

    SvaraRadera
  4. Ailas,
    det är kallt här fastän solen skiner.
    Sotis har tydligen fulla arbetsdagar alla dagar nu:D.
    Jag sände ett mejl till dig innan men undrar om jag använde no-reply....måste titta efter. Men jag återkommer gärna när den här säsongen är över och allt har lugnat ner sig igen..nu trappas allting bara upp, upp, glädjande nog men det gäller att också kunna ta det lugnt för att hålla tankarna isär.
    Hoppas att den som blev sjuk klarar det bra, trots allt. Det är tufft att få stroke...mycket.

    SvaraRadera
  5. Vackra tulpaner har du iaf!!
    Men jag hoppas ju att ni ska få lite normala temperaturer för årstiden så att ni ska kunna njuta av den vår som faktiskt pågår.
    Kram!!

    SvaraRadera
  6. Annika,
    du menar förstås en vacker tulpan...de är inte många ännu men den som väntar på någonting gott ....
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Oj så långt dina tulpaner har kommit. Här har de precis visat blomknopparna djupt nere i bladvecken.

    SvaraRadera
  8. Christina,
    det är nog nästan bara en hand full av alla tulpaner som har tittat upp ur jorden och de finns på södra sidan av huset. Vi väntar vi också på tulpanblomningen

    SvaraRadera
  9. Vad rart med kärleksfulla turturduvor:-)

    SvaraRadera
  10. Gunilla,
    jodå, men ibland gör hon märkliga lappkast..men kanske det skall vara så. När hon gör det så gör han likadant direkt därefter. Det ser väldigt lustigt ut och vi sitter här och skrattar åt dem när de hoppar aningen småklumpigt på som i en dans.

    SvaraRadera
  11. Tulpaner är så fina. En av mina favoritblommor, bland många. Såg att ni har örtkurser. Önskar att jag varit närmare, skulle varit så kul att gå en sån kurs. Kram

    SvaraRadera
  12. Magdalena,
    tulpaner som man har i trädgården är så härligt krispiga och naturligtvis vackra. I natt har det regnat så nu kanske de andra som gömmer sig i bladvecken vågar titta upp bara solen gör det:)
    Ja, vi skall hålla kurser om örter och allt vad de kan användas till och som. Naturens eget skafferi för matlagning och skönhet.
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Tänk att Släpis hittade en partner....
    Fasligt rart.
    De vet inte om att så många runt om i världen är engagerade i deras liv.

    SvaraRadera
  14. Eva,
    vi tror att de är ett par...de var här tillsammans igår igen, men jag förstår mig inte riktigt på henne...hon beter sig märkligt men vad förstår väl jag av ringduvors beteenden i vårliga tider?;D

    SvaraRadera