tisdag 31 maj 2011

Dagen började....

vid femtiden, då jag tassade iväg till bageriet för att baka bröd som....
hade beställts
till Pilsnermackan på Strandgatan i Mariehamn. Pilsnermackan öppnade senaste fredag och är ett café som i huvudsak tillreder mackor och serverar åländskt öl, samt andra drycker.
Tanken bakom konceptet är att servera och sälja åländska produkter, närproducerat är ett viktigt steg för innehavarna och i största möjliga mån även ekologiskt
Klockan tio stod jag utanför dörren med brödleveransen, bara för att konstatera att tisdagar öppnar caféet klockan sexton! Mhhm...ett samtal ringdes och jag fick veta att jag skulle slippa in om tio minuter:).
Under tiden tittade jag mig omkring....rakt framför mig, på andra sidan gatan från Pilsnermackan sett , så finns en konstinstallation av det mera otäta slaget. Jag tycker om "tältet".
Till vänster om cafeet ligger Stadsbiblioteket...fantasifullt vackert och proppfullt av böcker:)
Lite snett åt höger finns två lådor! Kulturhuset är mindre upphetsande från den sidan sett...
likaså hotell Arkipelag....bunkern kallad ett tag, just för fyrkantigheten..
Ett stenkast ifrån finns Ålandsbankens hus...där fanns ett vackert hus med stor fin trädgård när jag var ett barn...doktor Liljeström hade sin mottagning där...kanske han även bodde där...
Och Pilsnermackans manliga gäster kan snabbt försvinna in till frisören
Så långt hann jag i min lilla stadsrekognosering innan Adrian anlände och släppte in mig och brödet. Adrian Pizarro-Sarling har jobbat bl.a. på Ishotellet i Jukkasjärvi. Nu driver han Pilsnermackan tillsammans med sin kompanjon Patrik. Jag får med all säkerhet anledning att återkomma till Pilsnermackan igen...

Direkt efter brödleveransen var det dags för ett annat äventyr....Hilmas hus
Tripp, trapp, trapp....

och så fann jag Lustans ekologiska lilla butik...men ingen Nina....jag kunde höra svag musik från ett annat rum, så jag förstod att hon gav behandling åt en kund....
Under tiden doftade jag på alla tvålar som låg på ett vackert fat....Solatvålarna sålde vi på Pettas tidigare men slutade med den biten när Nina började....Bra kvalitet, handgjorda i Karelen av en amerikansk kvinna som heter Chris...bara hon kräver ett jättelångt eget blogginlägg..
Sedan fick jag sällskap av två reportrar, den ena från Ålandstidningen och den andra från Radio Åland...och vi gick ut på balkongen medan vi väntade på Nina
Från balkongen kunde vi se att gammalt möter relativt nytt. Stadshuset ligger ovanför. I uthuset med den blåa dörren bodde Korjatkin, som sålde blommor och grönsaker i en kiosk på Parkgatan. Korjatkin har också givit namn åt åkern öster om Hilmas hus, i början av Tullarns äng.
Ja, så gick vi alla fyra till Tullarns äng när Nina var klar med sin kund....och stannade där jag som barn har sprungit åtskilliga gånger. Varje gång när jag och mina vänner skulle till Gröna Udden för att simma, sprang vi i stenlabyrinten, som lär mäta ca 500 meter och varje gång vi sprang hemåt igen från badstranden, så gjorde vi samma runda bland stenarna på nytt....det var ungefär som om vi måste göra det för att kunna ta oss igenom Tullarns äng, som en nyckel som vreds om och som åter vreds tillbaka på hemvägen:)
Orsaken till att tidningen Åland och Radio Åland intervjuade oss är för vår kurs i Örtkännedom som snart startar...här står radions Tua och intervjuar Nina medan skribenten från Ålandstidningen skriver febrilt...och jag agerade fotograf:)
ja, och så gick det som det gick, Tua tog kameran av mig och Nina och jag hamnade bland maskrosorna. Intervjun som radion gjorde kommer imorgonbitti, den 1 juni kl. 08.45.

Nu sover jag nästan.:)
Godnatt världen!

10 kommentarer:

  1. Vilken dag!!! Tack snälla för att vi fick följa med på den rundturen!
    Nu måste jag gå tillbaka och läsa en gång till...

    SvaraRadera
  2. Vilken händelserik dag och så mycket reflektioner du hann med! Det märks att det bar en bra dag, det genomsyrar inlägget - inget stress :)
    En av de saker jag saknar med Åland är det fantastiska biblioteket med hyllvis av svenskspråkiga böcker...(suck)
    Ha en fin dag!
    kram, Ann-Mari

    SvaraRadera
  3. Christina,
    det var bara förmiddagen det där:D!
    Roligt att du hänger med på mina äventyr!

    SvaraRadera
  4. Ann-Mari,
    så skönt om jag kan förmedla ickestress!:)
    Det var bara förmiddagen jag beskrev.
    Vi har en väldigt fin biblioteksservice på hela Åland. Förutom det fina huvudbiblioteket i Mariehamn, så finns det bibliotek i kommunerna som ger en fullständig service när man söker speciella böcker. Vårt lilla bibliotek i Geta är också suveränt.
    Ha en fin dag du också!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Eva Henriksson sa

    Väldigt fint med allt du hinner se och uppleva fast det inte är så exklusivt som Kina. Vi avundas era bibliotek.KRAM

    SvaraRadera
  6. Eva,

    jag tycker att Åland är minst lika exklusivt som Kina, ser ingen större skillnad på exklusivitet oberoende av var man är i världen. Tror att kineserna skulle tycka att det här vore toppen:).
    Vi har jättefina bibliotek!
    Kram!:)

    SvaraRadera
  7. GILLAR verkligen såna hör inlägg!!
    Vad mkt du hann med!!
    KUL!!
    Ska försöka hitta den där intervjun på radio Åland, skulle vara så kul att höra!
    Pilsnermackan ska vi hoppas det går bra för, det låter lite som ett "hak", men vi ska hoppas att det inte blir det...
    Så coolt när folk satsar!!!
    Stor kram Annika Reston
    PS, SÅ kul att se dig på bild!!!!

    SvaraRadera
  8. Annika,
    Roligt att veta:).
    Den finns nog på radio Åland ett tag; jag har själv inte lyssnat ännu...får väl dra någon gammal filt över huvudet, brukar var väl spontan,haha..
    Orsaken till att namnet blev pilsnermackan är att vi har ett åländskt ölbryggeri Stallhagen som har mycket gott namn om sig och det är Stallhagens öl de säljer plus andra drycker till. Tror nog att killarna fixar det på rätt sätt:)
    Stor kram!
    Har nog funnits på bild tidigare men då med fiskehalare och yllemössan nerdragen över öronen:)

    SvaraRadera
  9. Innehållsrik dag! Ibland undrar jag hur du hinner både baka, laga mat, åka hit och dit - och ändå vara så flitig på bloggen! Men det är ju tur för oss läsare...

    SvaraRadera
  10. Grekland,
    ja, egentligen är alla våra dagar väldigt innehållsrika.
    Inte hinner jag!:) Här blir både det ena och det andra efter, men jag bloggar ofta när jag gräddar bröd, har dörren öppen till bageriet och hör när timern piper...en liten stunds avkoppling som är nödvändig när jag ändå håller på med annat:)
    Nu just är femtio surbröd på gräddning i ugnen...

    SvaraRadera