söndag 22 maj 2011

Bland körsbärs- och äppelblom

har jag äntligen fått sockerärterna och bondbönorna i jorden...sent omsider:)
Mot eftermiddagen, just när Uffe tog sig till bryggan med kastspöet för att kolla om strömmingen är på väg in så gjorde jag ett djupdyk med spaden i vår maskrika mylla i trädgårdslandet. Då kom det kunder!:D
Jättekul, men det är så typiskt, att när vi har sagt att nu kommer det inte några fler hit idag, så hittar vi på annat att göra....och då händer saker.
Förutom de svenskar som tittade in under förmiddagen så kom det engelsmän, gotlänningar (svenskar?):D och ålänningar under de sena timmarna.
När Uffe återkom från bryggan konstaterades att en strömming nappade....de är på G:). Snart har vi åter härliga kvällar vid bryggan när vi fångar fin färsk strömming till olika inläggningar inför cateringuppdragen som är på kommande. För att inte tala om vilka goda middagar som väntar efter sparrissäsongen.
Den allra första äppelblomman har slagit ut idag...snart far man som i ett enda äppelblomsmoln till stan när vi kör igenom Geta och Västanträsk....ljuvliga försommartider.

Och så har Annika utmanat mig att skriva åtta sanningar om mig själv.
Och jag vet egentligen inte alls vad jag skall skriva, för det här med sanning är inte helt enkelt.
Men jag försöker:

1. Något väldigt konkret: jag har studerat i Mariehamn, i Norrköping och i Vasa

2. Jag är nyfiken och vetgirig

3. Jag har svårt att förställa mig...är väldigt mycket bara rakt upp och ner, spontan

4. Jag trivs i mitt eget sällskap fastän jag nog tycker om människor men ensamhet som sådan är ingenting som skrämmer mig.

5. Jag drömmer om att skriva en bok och har också påbörjat en som bara ligger där och väntar på att jag tar tag i skrivandet

6. Jag är blodgivare och benmärgsdonator

7. Jag har aldrig långtråkigt, tvärtom...jag längtar efter den känslan ibland

8. Jag har lärt mig att leva i ett renoveringskaos fastän jag egentligen tycker om att ha saker och ting på plats och fullständig koll på varje sak.

Jaha, naturligtvis så finns det mängder av annat, mera djupsinnigt, mera personligt än så här att skriva om men det får anstå till en annan gång om det blir en sådan och jag känner för det.

Hoppas kvällen blir fin, vi förbereder morgondagen för vårt cateringuppdrag i Skarpnåtö!

16 kommentarer:

  1. Det är så fint att du delar med dig av ditt liv. Jag känner mig så tillknäppt med att vara personlig och tala om mig själv på bloggen.
    Men det kanske släpper så småningom..
    Vet du hur man gör när kvoten för bildöverföring är nådd?? Jag kan inte göra inlägg med bilder i nuläget. Hjälp!

    kram

    SvaraRadera
  2. Gäster har ibland en förmåga att komma när man minst anar det. Det var inte så länge sedan som jag fick besök av en kompis från en annan stad som var på genomresa och tittade in. Det var vid lunchtid en söndag... och jag stod fortfarande i morgonrock. Det gjorde inte du i alla fall... :)

    Kul att även du har bokdrömmar! Det har jag också, borde bara göra den sista granskningen. Om det nu blir någonsin. Min diktsamling är inte heller klar. Ailas ofullbordade kommer de att heta.

    SvaraRadera
  3. the shed,

    det är en svår balansgång det där med att dela med sig av sig själv. I början var jag också försiktigare än vad jag är nu, men å andra sidan så är det en stor del av Pettas som företag som också ges ut. Däremot är jag försiktig med att visa alltför mycket av våra kunder och de allra närmaste. Integritet är viktigt.
    Jag blev utan utrymme i höstas och köpte sådant av Blogger. Gå in på Blogger och fråga...jag minns inte exakt hur jag gjorde men det var inte krångligt alls. Dyrt är det inte heller...

    Kram!:D

    SvaraRadera
  4. Ailas,

    ja precis så är det och jag vet att när man deltar i marknader så brukar det aldrig slå slint att kunder kommer när man börjar tugga på någonting:). Så egentligen borde man tugga hela tiden för att hålla affärerna i gång, haha...
    Jodå, nog har kunderna tagit mig på sängen alltid men so what....vi är ju bara människor.

    Jag började skriva för säkert tio år sedan, har alltid drömt om att göra det men i det 21 kapitlet, blev en av huvudpersonerna sittandes vid ett bord och där sitter hon ännu...och jag når henne inte och kommer inte längre, har försökt ta mig förbi henne och gå andra vägar för att komma längre, men pyttsan... Behöver säkert gå i psykoanalys själv först för att få bort hindret:).
    Min bok får väl heta: och där blev hon sittandes..

    SvaraRadera
  5. Du är precis som jag föreställt mig!

    Tänk att äppelträden redan blommar... Vackra bilder!

    Så harmt att inte få gräva mask i fred. Bra sätt att få kunder, ställ dej med gräftan och vips dyker de upp!

    Lycka till imorgon!

    kram

    SvaraRadera
  6. Fina punkter om dig själv.
    En härlig människa som jag glädjer mig åt att få lära känna. Särskilt spännande med insidan på människor.Det har jag alltid tyckt.....

    SvaraRadera
  7. javisst så typiskt..så är det ofta på mitt jobb med..man ska just stänga räkna kassan och längtar att få gå hem, då väller det in folk..som man inte kan neka handla...fina äppelblom..
    sanningar ja..de kan vara svåra att avslöja..man borde kanske låta nån annan göra det åt en' anonymt..Hoppas du får din bok skriven nån gång..undar om det ligger i släkten, ty jag har också sådana tankar..
    Hoppas din måndag blir bra, med allt det bestyr du har.
    Nu ska jag duscha lössen av mig..kram Karina

    SvaraRadera
  8. Oj, vad jag längtar efter att bara få krama om dig Karin!
    Glömmer aldrig hur du stod där med öppen famn när jag klev av båten i fjol! Tur att vi har bloggen att pladdra på!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Lisbet,
    jag tror nog att du kan läsa en hel del mellan raderna så säkert känner du mig rätt bra redan:).

    Åtminstone så blommade en blomma men de andra är sprickfärdiga...jag får nästan ångest, tycker det går allt för fort.

    Vi skrattade när vi konstaterade att det är precis det som drar kunder som allra mest:)

    Tack! Jag hoppas ha fina bilder från en väldigt vacker miljö med mig hem.

    Lycka till imorgon du också!

    Kram !

    SvaraRadera
  10. Eva,
    du är bara för härlig själv!:D
    Ser verkligen framemot att få se dig här igen i september. Insidan är nog rätt spräcklig:), men det är väl just det som är det spännande, kan tänkas. Så tycker jag också!

    SvaraRadera
  11. Oljekritan,
    jag utmanar dig,skriv åtta sanningar om dig själv! :D
    Jag tycker inte alls att det är så enkelt, för vem är man egentligen, hur är man...precis som du skriver så borde nog någon annan väldigt god vän berätta sanningarna.
    Absolut inte anonymt, rakt på rödbetan bara. Så mycket självdistans tror jag nog att jag har.
    Blir det bok så blir det bok. Vi får väl göra det alla skrivintresserade, tillsammans och bilda ett eget bokförlag, inget vill väl ge ut våra böcker annars.;)
    Hoppas din måndag också blir bra!
    Bara du inte har vägglöss så må det väl gå an med andra löss:D
    Karinkram!

    SvaraRadera
  12. Olgakatt,
    en längtanskram tillbaka till dig!
    Din sockblomma (ha, det blev rätt nu) påminner mig dagligen om dig. Härligt!
    Jag har inte glömt bort Sveaborg...någon gång skall vi dit, en busslast bloggvänner.

    SvaraRadera
  13. Jag vill också krama om dig, som Olgakatt. Kan tänka mig att det var just så som hn skriver ovan...
    TACK för dina 8 sanningar. jag vet hur svårt det var att klura ut 8 stycken.
    Roligt att läsa.
    Njut nu bland ljuvliga äppelblommor!!
    Stor kram!!!!

    SvaraRadera
  14. Annika,

    Det blev ett riktigt kramkalas av det här inlägget:). Det är inte helt enkelt att titta på sig själv med "rena" ögon.
    Njuter för fullt så mycket jag bara kan!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  15. Underbara bilder av äppelblommorna! Kul att få veta att du studerat i Norrköping - maila mig gärna och berätta om du inte vill svara på bloggen!

    Jag är ju uppvuxen och har tillbringat nästan hela min skoltid i Norrköping. Efter min skilsmässa 1970 återvände jag dit, men bor som du kanske vet numera ca 3,5 mil därifrån. Men jag är ju mycket ofta där, som du förstår.

    Många kramar också från Ingrid.

    SvaraRadera
  16. Musikanta,
    äppelblommor är något av det ljuvaste jag kan tänka mig:).

    Jag har lagt märke till att Norrköping är din stad:). En fin stad med trevliga människor. Jag tillbringade min tid väldigt mycket på Ståthöga, ett underbart vackert ställe för att vara en skola. Många fina minnen har jag från din stad.

    Många kramar!

    SvaraRadera