lördag 28 maj 2011

Attributen...

fanns där, det kunde jag konstatera efter att ha vandrat runt litet grann på stället där vi befann oss
Midsommarstången, väderkvarnen, bergsknallarna....
och för tillfället också mandelblommorna....
samt gärdsgården
På skylten ovanför ingången har man tagit fasta på omnejden, helt klart....enkelt och beskrivande. Det märkte jag först efter att jag själv hade lagt märke till miljön utanför i väntan på att bli insläppt och var på väg in till vårt arbetstillfälle...
inom väggarna på Önningebymuseet. Ett konstmuseum som har uppstått på grund av speciella orsaker men det skriver jag om i ett inlägg längre fram....det finns så mycket intressant inom dessa stenladugårdsväggar så det egentligen inte är riktigt av denna värld....jag blir nästan hög av bara tanken på allt som finns gömt av både konst och konsthistoria i en ladugård i en liten by på Åland...fascinerande
Ett nordiskt informations- och kommunikationsseminarium i dagarna två, hölls här bland sagolikt vacker konst ....personligen förstår jag knappast att deltagarna som kom från hela Norden kunde koncentrera sig på föreläsningarna hur intressanta de än lät. Själv hade jag nog mest hela tiden hängt med blickarna på den fagra konsten i rummet där Önningebykolonins konstverk hänger...
Bakom filmduken i konferensutrymmet fanns ett uttrymme med konst som har donerats av givmilda personer och därför kallar man också rummet till Givmildhet i ram...:)
Jag hann inte ta särskilt många bilder och de jag tog, blev tagna litet i smyg när tillfälle gavs..
Se så tjocka väggarna är! De kor som en gång stod i den här ladugården stod tryggt när stormarna rasade utanför...
En dam hann jag "klicka" fast innan jag drog vidare mot köksregionerna när gästerna började samlas. En kock på rymmen:)!
och i förbi farten fastnade även Vinternoten, som J.A.G Acke målade år 1892. Man får inte fotografera med blixt, av någon underlig anledning och därför blir inte bilderna helt rättvisande..
Nästa gång blir jag civilt olydig...lita på det!

Under tiden som jag har skrivit det här inlägget, har kunder kommit och gått, caféhyllorna måste fyllas på...
Jag har flere anledningar att återkomma till både Ramazan och till konstmuseét i Önningeby.
Givetvis finns flere bilder och också mera att berätta.
Men plikten allra först!

Ha en fin lördag!

12 kommentarer:

  1. Spännande! Jag har alltid gillat JAG Acke.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Margaretha,
    det finns en hel del av Acke och om Acke på museet.

    SvaraRadera
  3. Så många spännande och fina hus och gårdar ni får se tack vare ert arbete! Och du verkar jobba med kameran ständigt beredd...

    SvaraRadera
  4. Grekland,
    ja, det är en absolut fördel att jobba som vi gör. Vi får vara med om så många fina platser och många härliga personligheter. Kameran är med fastän jag inte alls kan använda den så mycket som jag vill. Helst skulle jag ha en pannkamera på samma sätt som man har pannlampa:)

    SvaraRadera
  5. Spännande och läckert!
    Jag kommer inte in på min instrument panel längre, så jag hittar inte min blogglista! Hoppas blogger skärper till sig snart.

    SvaraRadera
  6. Vilken grann midsommarstång!

    ...å så mandelblom...dessa små doftande ljuvligheter!

    Vilka vackra väggar på museet...och den där textila saken mitt på bordet lyser som ett smycke !

    SvaraRadera
  7. Mycket intressant lokal! Nog hade även jag mest irrat omkring med blicken, men med kvinnans simultanförmåga hade det kanske ändå fastnat något. :)
    Trevligt att du hann ta några bilder mellan sprången, för lilla Åland verkar innehålla mycket.

    Trevlig kväll! PS, Sotis hälsar!

    SvaraRadera
  8. Carina,
    blogger är ute och vandrar i cyberrymden med allas våra listor och kommentarer hej vilt...man får vara glad över att någonting fungerar.
    Det finns så mycket spännande och härligt i det lilla konstmuseét. :)

    SvaraRadera
  9. Christina,
    mångt blev ofotograferat, men jag far dit igen:). Mycket vill ha mera som det heter...eller man får aldrig nog. Har du vägarna förbi så gör ett besök där.

    SvaraRadera
  10. Ailas,

    ja förstås, naturligtvis så hade man ju kunnat göra både det ena och det andra samtidigt. Jag glömde bort det här med kvinnans fördelar:). Jag lyssnade i och för sig på föredraget när jag dukade i matsalen...men konsten kräver mig till hundra procent...då försvinner allt annat
    Ge klapp åt Sotis!:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Eva Henriksson sa
    Där har jag varit och det var så fint och intressant. vilken miljö!
    Och där serverade ni mitt i härligheten!

    PS nska till doktorn med armen -igen! hua

    SvaraRadera
  12. Eva,
    mitt i hela härligheten, jaa:)!
    Lycka till med läkarbesöket, hoppas armen får den hjälp den behöver! Håller tummarna!

    SvaraRadera